Veranderenergie

Wat is veranderenergie?

Veranderenergie is de positieve energie die mensen in een organisatie ervaren als ze met verandering bezig zijn. Het is een combinatie van enthousiasme, motivatie, engagement en creativiteit. Veranderenergie is een belangrijke factor voor het succes van organisatieverandering.

Waarom is veranderenergie belangrijk?

Veranderen is vaak moeilijk en kostbaar. Medewerkers moeten bereid zijn om hun oude gewoontes en werkwijzen los te laten en nieuwe dingen te leren. Veranderenergie helpt medewerkers om deze uitdagingen aan te gaan.

Hoe werkt veranderenergie in de praktijk?

Veranderenergie kan op verschillende manieren in de praktijk worden gestimuleerd. Een belangrijke factor is het creëren van een gevoel van noodzaak en urgentie voor verandering. Medewerkers moeten begrijpen waarom verandering nodig is en wat de voordelen ervan zijn.

Een andere belangrijke factor is het betrekken van medewerkers bij de verandering. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze invloed hebben op het verloop van de verandering. Ze moeten zich eigenaar voelen van de verandering.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met veranderenergie?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om veranderenergie te stimuleren en te behouden. Enkele belangrijke tips zijn:

  • Creëer een gevoel van noodzaak en urgentie voor verandering.
  • Betrek medewerkers bij de verandering.
  • Communicatie is essentieel.
  • Wees eerlijk en transparant over de verandering.
  • Geef medewerkers voldoende tijd en ruimte om te wennen aan de verandering.

Conclusie

Veranderenergie is een belangrijke factor voor het succes van organisatieverandering. Door veranderenergie te stimuleren en te behouden, kunnen organisaties de kans op een succesvolle verandering vergroten.

Bronnen

  • Kotter, J.P. (2012). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review Press.
  • Beer, M., Eisenstat, R.A., & Spector, B. (1990). The critical path to corporate renewal. Harvard Business Review Press.
  • Wijnen, G. (2009). Organisatieverandering: een proces van leren en verandering. Boom Lemma Uitgevers.

 

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.