Appreciative Inquiry

Wat is Appreciative Inquiry?

Appreciative Inquiry (AI) is een methode voor organisatieverandering die zich richt op het versterken van de positieve krachten en mogelijkheden binnen een organisatie. AI gaat uit van de gedachte dat organisaties zich het beste kunnen ontwikkelen door te focussen op wat al goed gaat, in plaats van te richten op wat er mis is.

Waarom is Appreciative Inquiry belangrijk?

AI is belangrijk omdat het een positieve en constructieve benadering van organisatieverandering biedt. AI kan helpen om een positieve veranderingscultuur te creëren, waarin medewerkers zich gemotiveerd en betrokken voelen. Bovendien kan AI leiden tot duurzamere veranderingen, omdat deze voortbouwen op bestaande sterke punten.

Hoe werkt Appreciative Inquiry in de praktijk?

AI wordt vaak uitgevoerd in een reeks stappen, die hieronder worden weergegeven:

  1. Discover: In deze fase wordt er onderzoek gedaan naar de positieve krachten en mogelijkheden binnen de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van interviews, focusgroepen of surveys.
  2. Dream: In deze fase wordt er samen gedroomd over de gewenste toekomst van de organisatie. Dit gebeurt door middel van visioning- en storytelling-oefeningen.
  3. Design: In deze fase wordt er een plan gemaakt voor de implementatie van de gewenste toekomst.
  4. Destiny: In deze fase wordt het plan geïmplementeerd en wordt er gemonitord of de gewenste resultaten worden bereikt.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met Appreciative Inquiry?

Om Appreciative Inquiry effectief in te zetten in organisaties, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren:

  • Leidinggevende steun: De steun van het management is essentieel voor het succes van AI.
  • Participatie: AI is een participatieve methode. Het is belangrijk dat alle betrokkenen zich gehoord en gewaardeerd voelen.
  • Flexibiliteit: AI is een iteratief proces. Het is belangrijk om flexibel te zijn en aanpassingen te doen waar nodig.

Conclusie

Appreciative Inquiry is een krachtige methode voor organisatieverandering die zich richt op het versterken van de positieve krachten en mogelijkheden binnen een organisatie. AI kan helpen om een positieve veranderingscultuur te creëren, duurzamere veranderingen te realiseren en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.

Bronnen

  • Cooperrider, D. L., & Srivastva, S. (1987). Appreciative inquiry in organizational development: Toward a methodology for positive futures. Research in organizational change and development, 1, 129-169.
  • Whitney, D., & Trosten-Bloom, A. (2006). The power of appreciative inquiry: A practical guide to positive change. Berrett-Koehler Publishers.
  • Van Harte, J., & Lingsma, M. (2013). Waarderend onderzoek: Inleiding en handleiding. Boom Lemma.

 

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren. Wat is het? Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.