Assertiviteitstraining

Wat is Assertiviteitstraining?

Assertiviteitstraining is een vorm van training die mensen helpt hun gedachten en behoeften op een zelfverzekerde, respectvolle en effectieve manier te communiceren zonder agressief of passief te zijn.

Waarom is Assertiviteitstraining belangrijk?

Het is belangrijk omdat het individuen helpt om hun standpunten duidelijk te maken, grenzen te stellen en op te komen voor hun eigen rechten op een manier die respectvol is naar anderen. Dit bevordert gezonde werkrelaties en voorkomt misverstanden en conflicten.

Hoe werkt Assertiviteitstraining in de praktijk?

In de praktijk biedt assertiviteitstraining technieken en strategieën om assertief gedrag te ontwikkelen, zoals effectieve communicatievaardigheden, het omgaan met kritiek en het uiten van meningen en behoeften op een constructieve manier.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Assertiviteitstraining?

  • Bied medewerkers trainingen en workshops in assertiviteitsvaardigheden.
  • Moedig een cultuur aan waarin open en eerlijke communicatie wordt gewaardeerd.
  • Geef voorbeelden van assertief gedrag in de praktijk.
  • Integreer assertiviteitsprincipes in leiderschapsontwikkelingsprogramma’s.
  • Bied ondersteuning en coaching voor werknemers die moeite hebben met assertiviteit.

Conclusie: Assertiviteitstraining is essentieel voor het ontwikkelen van gezonde communicatievaardigheden en het bevorderen van een respectvolle werkomgeving.

Bronnen

  • “Developing Assertiveness Skills for Health and Social Care Professionals” door Annie Phillips
  • “Assertiveness: How To Stand Up For Yourself And Still Win The Respect Of Others” door Judy Murphy
  • “The Assertiveness Workbook: How to Express Your Ideas and Stand Up for Yourself at Work and in Relationships” door Randy J. Paterson

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Psychologische veiligheid en het omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren . Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.