Assertiviteitstraining

Wat is Assertiviteitstraining?

Assertiviteitstraining is een vorm van training die mensen helpt hun gedachten en behoeften op een zelfverzekerde, respectvolle en effectieve manier te communiceren zonder agressief of passief te zijn.

Waarom is Assertiviteitstraining belangrijk?

Het is belangrijk omdat het individuen helpt om hun standpunten duidelijk te maken, grenzen te stellen en op te komen voor hun eigen rechten op een manier die respectvol is naar anderen. Dit bevordert gezonde werkrelaties en voorkomt misverstanden en conflicten.

Hoe werkt Assertiviteitstraining in de praktijk?

In de praktijk biedt assertiviteitstraining technieken en strategieën om assertief gedrag te ontwikkelen, zoals effectieve communicatievaardigheden, het omgaan met kritiek en het uiten van meningen en behoeften op een constructieve manier.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Assertiviteitstraining?

  • Bied medewerkers trainingen en workshops in assertiviteitsvaardigheden.
  • Moedig een cultuur aan waarin open en eerlijke communicatie wordt gewaardeerd.
  • Geef voorbeelden van assertief gedrag in de praktijk.
  • Integreer assertiviteitsprincipes in leiderschapsontwikkelingsprogramma’s.
  • Bied ondersteuning en coaching voor werknemers die moeite hebben met assertiviteit.

Conclusie: Assertiviteitstraining is essentieel voor het ontwikkelen van gezonde communicatievaardigheden en het bevorderen van een respectvolle werkomgeving.

Bronnen

  • “Developing Assertiveness Skills for Health and Social Care Professionals” door Annie Phillips
  • “Assertiveness: How To Stand Up For Yourself And Still Win The Respect Of Others” door Judy Murphy
  • “The Assertiveness Workbook: How to Express Your Ideas and Stand Up for Yourself at Work and in Relationships” door Randy J. Paterson

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.