Emotionele Inteliigentie

Wat is Emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie is het vermogen om eigen emoties en die van anderen te herkennen, te begrijpen, te beïnvloeden en te beheren.

Waarom is Emotionele intelligentie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het een sleutelrol speelt in hoe we communiceren, conflicten oplossen en relaties opbouwen, zowel professioneel als persoonlijk. Emotionele intelligentie is cruciaal voor leiderschap, teamwork en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe werkt Emotionele intelligentie in de praktijk?

In de praktijk helpt emotionele intelligentie bij het navigeren in sociale complexiteiten, het effectief communiceren met collega’s, en het empathisch reageren op de behoeften van anderen. Bijvoorbeeld, een manager met hoge emotionele intelligentie kan beter conflicten in het team beheren en een positieve werksfeer bevorderen.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Emotionele intelligentie?

  • Bied training en ontwikkelingsprogramma’s aan die gericht zijn op het verhogen van emotionele intelligentie.
  • Moedig open en empathische communicatie aan in de werkomgeving.
  • Gebruik emotionele intelligentie als een factor bij het aannemen en beoordelen van leiderschapsrollen.
  • Creëer mogelijkheden voor werknemers om hun emotionele intelligentie door ervaring te ontwikkelen.
  • Geef het goede voorbeeld: leiders moeten laten zien hoe emotionele intelligentie in de praktijk werkt.

Conclusie: Emotionele intelligentie is een essentiële vaardigheid voor effectieve interpersoonlijke interacties en succes in het professionele leven.

Bronnen

  • “Emotionele intelligentie” door Daniel Goleman
  • “The Emotionally Intelligent Workplace” door Cary Cherniss en Daniel Goleman
  • “Handbook of Emotional Intelligence” door Reuven Bar-On en James D.A. Parker

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.