Leerstijlen

Wat zijn leerstijlen?

Leerstijlen zijn de verschillende manieren waarop mensen leren. Ze beschrijven hoe mensen informatie verwerken, nieuwe kennis opnemen en vaardigheden ontwikkelen.

Er zijn verschillende modellen voor leerstijlen, maar de meest bekende is het model van David Kolb. Dit model onderscheidt vier leerstijlen:

  • Actief experimenteren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor actie en praktijk. Mensen met deze leerstijl leren het beste door zelf aan de slag te gaan en te ervaren.
  • Reflectief observeren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor reflectie en observatie. Mensen met deze leerstijl leren het beste door te observeren, te luisteren en te denken.
  • Conceptueel denken: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor abstract denken en theorievorming. Mensen met deze leerstijl leren het beste door concepten en modellen te begrijpen.
  • Praktische toepasbaarheid: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor praktische toepassing. Mensen met deze leerstijl leren het beste door nieuwe kennis en vaardigheden direct toe te passen in de praktijk.

Waarom zijn leerstijlen belangrijk?

Leerstijlen zijn belangrijk in organisatieverandering omdat ze helpen om mensen te begrijpen hoe ze leren. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Hoe werken leerstijlen in de praktijk?

In de praktijk kunnen leerstijlen op verschillende manieren worden toegepast in organisatieverandering. Een voorbeeld is het gebruik van verschillende leervormen om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen.

Zo kunnen mensen met een actieve leerstijl worden uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te oefenen, terwijl mensen met een reflectieve leerstijl kunnen worden gestimuleerd om na te denken over de betekenis van verandering.

Een ander voorbeeld is het geven van feedback op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Zo kunnen mensen met een conceptuele leerstijl worden gestimuleerd om hun ideeën te delen, terwijl mensen met een praktische leerstijl kunnen worden gestimuleerd om hun ideeën direct toe te passen.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met leerstijlen?

Om in organisaties effectief om te gaan met leerstijlen, is het belangrijk om de volgende stappen te nemen:

  • Leerstijlen bewust worden: Als eerste is het belangrijk om je bewust te worden van de verschillende leerstijlen. Dit kun je doen door je medewerkers te laten testen of door je te verdiepen in de verschillende leerstijlmodellen.
  • Leerstijlen van medewerkers in kaart brengen: Vervolgens is het belangrijk om de leerstijlen van je medewerkers in kaart te brengen. Dit kun je doen door medewerkers te interviewen of door ze een leerstijltest te laten afnemen.
  • Rekening houden met leerstijlen in veranderingsprocessen: Als laatste is het belangrijk om rekening te houden met leerstijlen in veranderingsprocessen. Dit kun je doen door verschillende leervormen aan te bieden en door feedback te geven op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Conclusie

Leerstijlen zijn een belangrijk onderdeel van organisatieverandering. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Relevante literatuur

  • Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Honey, P., & Mumford, A. (2006). The learning styles of adults. Maidenhead, Berkshire: Peter Honey Publications.
  • De Bruijn, H., & van der Aa, L. (2019). Verandermanagement: Inleiding tot het vakgebied. Amsterdam: Boom uitgevers Amsterdam.

 

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Hoe de samenwerking kan vastlopen. En ook weer vlot kan worden getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

7 manieren waarmee we motivatie onbedoeld om zeep helpen

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.