Leerstijlen

Wat zijn leerstijlen?

Leerstijlen zijn de verschillende manieren waarop mensen leren. Ze beschrijven hoe mensen informatie verwerken, nieuwe kennis opnemen en vaardigheden ontwikkelen.

Er zijn verschillende modellen voor leerstijlen, maar de meest bekende is het model van David Kolb. Dit model onderscheidt vier leerstijlen:

  • Actief experimenteren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor actie en praktijk. Mensen met deze leerstijl leren het beste door zelf aan de slag te gaan en te ervaren.
  • Reflectief observeren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor reflectie en observatie. Mensen met deze leerstijl leren het beste door te observeren, te luisteren en te denken.
  • Conceptueel denken: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor abstract denken en theorievorming. Mensen met deze leerstijl leren het beste door concepten en modellen te begrijpen.
  • Praktische toepasbaarheid: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor praktische toepassing. Mensen met deze leerstijl leren het beste door nieuwe kennis en vaardigheden direct toe te passen in de praktijk.

Waarom zijn leerstijlen belangrijk?

Leerstijlen zijn belangrijk in organisatieverandering omdat ze helpen om mensen te begrijpen hoe ze leren. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Hoe werken leerstijlen in de praktijk?

In de praktijk kunnen leerstijlen op verschillende manieren worden toegepast in organisatieverandering. Een voorbeeld is het gebruik van verschillende leervormen om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen.

Zo kunnen mensen met een actieve leerstijl worden uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te oefenen, terwijl mensen met een reflectieve leerstijl kunnen worden gestimuleerd om na te denken over de betekenis van verandering.

Een ander voorbeeld is het geven van feedback op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Zo kunnen mensen met een conceptuele leerstijl worden gestimuleerd om hun ideeën te delen, terwijl mensen met een praktische leerstijl kunnen worden gestimuleerd om hun ideeën direct toe te passen.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met leerstijlen?

Om in organisaties effectief om te gaan met leerstijlen, is het belangrijk om de volgende stappen te nemen:

  • Leerstijlen bewust worden: Als eerste is het belangrijk om je bewust te worden van de verschillende leerstijlen. Dit kun je doen door je medewerkers te laten testen of door je te verdiepen in de verschillende leerstijlmodellen.
  • Leerstijlen van medewerkers in kaart brengen: Vervolgens is het belangrijk om de leerstijlen van je medewerkers in kaart te brengen. Dit kun je doen door medewerkers te interviewen of door ze een leerstijltest te laten afnemen.
  • Rekening houden met leerstijlen in veranderingsprocessen: Als laatste is het belangrijk om rekening te houden met leerstijlen in veranderingsprocessen. Dit kun je doen door verschillende leervormen aan te bieden en door feedback te geven op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Conclusie

Leerstijlen zijn een belangrijk onderdeel van organisatieverandering. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Relevante literatuur

  • Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Honey, P., & Mumford, A. (2006). The learning styles of adults. Maidenhead, Berkshire: Peter Honey Publications.
  • De Bruijn, H., & van der Aa, L. (2019). Verandermanagement: Inleiding tot het vakgebied. Amsterdam: Boom uitgevers Amsterdam.

 

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren. Wat is het? Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.