Leerstijlen

Wat zijn leerstijlen?

Leerstijlen zijn de verschillende manieren waarop mensen leren. Ze beschrijven hoe mensen informatie verwerken, nieuwe kennis opnemen en vaardigheden ontwikkelen.

Er zijn verschillende modellen voor leerstijlen, maar de meest bekende is het model van David Kolb. Dit model onderscheidt vier leerstijlen:

  • Actief experimenteren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor actie en praktijk. Mensen met deze leerstijl leren het beste door zelf aan de slag te gaan en te ervaren.
  • Reflectief observeren: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor reflectie en observatie. Mensen met deze leerstijl leren het beste door te observeren, te luisteren en te denken.
  • Conceptueel denken: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor abstract denken en theorievorming. Mensen met deze leerstijl leren het beste door concepten en modellen te begrijpen.
  • Praktische toepasbaarheid: Deze leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor praktische toepassing. Mensen met deze leerstijl leren het beste door nieuwe kennis en vaardigheden direct toe te passen in de praktijk.

Waarom zijn leerstijlen belangrijk?

Leerstijlen zijn belangrijk in organisatieverandering omdat ze helpen om mensen te begrijpen hoe ze leren. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Hoe werken leerstijlen in de praktijk?

In de praktijk kunnen leerstijlen op verschillende manieren worden toegepast in organisatieverandering. Een voorbeeld is het gebruik van verschillende leervormen om aan te sluiten bij verschillende leerstijlen.

Zo kunnen mensen met een actieve leerstijl worden uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te oefenen, terwijl mensen met een reflectieve leerstijl kunnen worden gestimuleerd om na te denken over de betekenis van verandering.

Een ander voorbeeld is het geven van feedback op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Zo kunnen mensen met een conceptuele leerstijl worden gestimuleerd om hun ideeën te delen, terwijl mensen met een praktische leerstijl kunnen worden gestimuleerd om hun ideeën direct toe te passen.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met leerstijlen?

Om in organisaties effectief om te gaan met leerstijlen, is het belangrijk om de volgende stappen te nemen:

  • Leerstijlen bewust worden: Als eerste is het belangrijk om je bewust te worden van de verschillende leerstijlen. Dit kun je doen door je medewerkers te laten testen of door je te verdiepen in de verschillende leerstijlmodellen.
  • Leerstijlen van medewerkers in kaart brengen: Vervolgens is het belangrijk om de leerstijlen van je medewerkers in kaart te brengen. Dit kun je doen door medewerkers te interviewen of door ze een leerstijltest te laten afnemen.
  • Rekening houden met leerstijlen in veranderingsprocessen: Als laatste is het belangrijk om rekening te houden met leerstijlen in veranderingsprocessen. Dit kun je doen door verschillende leervormen aan te bieden en door feedback te geven op een manier die aansluit bij de leerstijl van de medewerker.

Conclusie

Leerstijlen zijn een belangrijk onderdeel van organisatieverandering. Door rekening te houden met de leerstijlen van medewerkers, kunnen organisaties ervoor zorgen dat veranderingsprocessen effectiever verlopen.

Relevante literatuur

  • Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Honey, P., & Mumford, A. (2006). The learning styles of adults. Maidenhead, Berkshire: Peter Honey Publications.
  • De Bruijn, H., & van der Aa, L. (2019). Verandermanagement: Inleiding tot het vakgebied. Amsterdam: Boom uitgevers Amsterdam.

 

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.