Balans

Wat is Balans?

Balans verwijst naar het vermogen om een gezonde verhouding te vinden tussen werk en privéleven, wat essentieel is voor het welzijn en de algemene tevredenheid.

Waarom is Balans belangrijk?

Het is belangrijk omdat het helpt bij het voorkomen van burn-out en stress, en het bevordert een gezonde levensstijl, wat uiteindelijk de productiviteit en het engagement van werknemers ten goede komt.

Hoe werkt Balans in de praktijk?

In de praktijk betekent balans dat werknemers voldoende tijd en ruimte hebben voor persoonlijke interesses en verplichtingen buiten hun werk, wat bijdraagt aan een hoger algemeen geluksgevoel en werkprestaties.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Balans?

  • Promoot flexibele werktijden en telewerkmogelijkheden.
  • Ondersteun medewerkers bij het stellen van grenzen tussen werk en privé.
  • Moedig het nemen van regelmatige pauzes en vakanties aan.
  • Bied welzijnsprogramma’s en activiteiten aan die een gezonde levensstijl ondersteunen.
  • Creëer een werkomgeving die het belang erkent van persoonlijk welzijn.

 

Conclusie: Het onderhouden van een goede balans tussen werk en privéleven is van vitaal belang voor zowel individuele werknemers als voor de organisatie als geheel.

Lezen

  • The Work-Life Balans Myth: Rethinking Your Optimal Balans for Success, door David J. McNeff
  • Off Balans: Getting Beyond the Work-Life Balans Myth to Personal and Professional Satisfaction, door Matthew Kelly
  • Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder, door Arianna Huffington

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.