Strategie

Wat is strategie?

Strategie is een plan om een organisatie te leiden naar een gewenste toekomst. Het is een dynamisch proces dat voortdurend wordt aangepast aan veranderende omstandigheden.

Strategie omvat de volgende elementen:

  • Visie: een beeld van de gewenste toekomst van de organisatie.
  • Missie: de reden waarom de organisatie bestaat.
  • Doelstellingen: de concrete resultaten die de organisatie wil bereiken.
  • Strategiekeuzes: de beslissingen die de organisatie neemt om de doelstellingen te bereiken.

Waarom is strategie belangrijk?

Strategie is belangrijk omdat het organisaties helpt om succesvol te zijn. Een goede strategie helpt organisaties om zich te onderscheiden van concurrenten, om nieuwe markten te betreden en om te blijven groeien.

Strategie geeft organisaties ook richting en focus, en helpt om de krachten en middelen van de organisatie optimaal te benutten.

Hoe werkt strategie in de praktijk?

De ontwikkeling en implementatie van strategie is een complex proces dat vaak door een team van managers en consultants wordt uitgevoerd.

Het proces begint met een analyse van de huidige situatie van de organisatie, gevolgd door een verkenning van de mogelijkheden voor de toekomst.

Op basis van deze analyse en verkenning wordt een strategie ontwikkeld.

De strategie wordt vervolgens geïmplementeerd door middel van een reeks veranderingen in de organisatie, zoals nieuwe producten of diensten, nieuwe markten, nieuwe processen of nieuwe organisatiestructuren.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met strategie?

Er zijn een aantal factoren die van belang zijn voor een effectieve omgang met strategie in organisaties. Deze factoren zijn:

  • Leidinggevende betrokkenheid: strategie is een top-down proces, maar het is belangrijk dat alle medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling en implementatie van strategie.
  • Communicatie: strategie moet duidelijk en begrijpelijk worden gecommuniceerd aan alle medewerkers.
  • Participatie: medewerkers moeten de kans krijgen om input te geven over de strategie.
  • Organisatiecultuur: een cultuur van leren en veranderen is noodzakelijk voor een succesvolle implementatie van strategie.

Conclusie

Strategie is een belangrijk instrument voor organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Een goede strategie kan organisaties helpen om succesvol te zijn in een veranderende wereld.

Bronnen

  • Mintzberg, H., & Lampel, J. (2006). Strategy safari: A guided tour through the wilds of strategic management. New York: Free Press.
  • Porter, M. E. (1996). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.
  • Van Dijk, N. M. H. (2006). Een methodische strategie van organisatieverandering. Deventer: Kluwer.

 

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit de verandering.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.