Urgentie

Wat is urgentie?

Urgentie is het gevoel dat er iets moet gebeuren, dat er een probleem is dat moet worden opgelost. In de context van organisatieverandering is urgentie het gevoel dat er een verandering nodig is, dat de huidige situatie niet meer voldoet.

Waarom is urgentie belangrijk?

Urgentie is belangrijk omdat het mensen in beweging zet. Als mensen het gevoel hebben dat er iets moet gebeuren, zijn ze eerder bereid om hun comfortzone te verlaten en nieuwe dingen te proberen. Urgentie kan dus een belangrijke katalysator zijn voor organisatieverandering.

Hoe werkt urgentie in de praktijk?

Urgentie kan op verschillende manieren in de praktijk worden gecreëerd. Een veelgebruikte methode is om mensen te confronteren met de realiteit van de huidige situatie. Dit kan door middel van data, statistieken of verhalen. Een andere methode is om mensen te laten zien wat er kan gebeuren als er niets verandert. Dit kan door middel van scenario’s of simulaties.

Hoe kun je effectief omgaan met urgentie in organisaties?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om effectief om te gaan met urgentie in organisaties. Ten eerste is het belangrijk om de urgentie op een authentieke manier te creëren. Als mensen het gevoel hebben dat de urgentie niet echt is, zullen ze er ook niet in geloven. Ten tweede is het belangrijk om de urgentie te blijven benadrukken. Urgentie is een gevoel dat kan vervagen, dus het is belangrijk om het regelmatig onder de aandacht te brengen. Ten slotte is het belangrijk om de urgentie op een positieve manier te framen. Als mensen het gevoel hebben dat de verandering een kans is, zullen ze er eerder achter staan.

Conclusie

Urgentie is een belangrijke factor in organisatieverandering. Het kan mensen in beweging zetten en een katalysator zijn voor verandering. Om effectief om te gaan met urgentie is het belangrijk om de urgentie op een authentieke, aanhoudende en positieve manier te creëren.

Bronnen

  • Kotter, J.P. (1996). Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
  • Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.