Feedforward

Wat is feedforward?

Feedforward is een vorm van feedback die zich richt op de toekomst. Het is een manier om mensen te helpen zich te ontwikkelen door ze te laten zien wat ze kunnen doen om hun prestaties te verbeteren. Feedforward is gebaseerd op de gedachte dat mensen meer baat hebben bij informatie die hen helpt om hun doelen te bereiken dan bij informatie over hun prestaties in het verleden.

Waarom is feedforward belangrijk?

Feedforward is belangrijk in organisatieverandering omdat het mensen kan helpen om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. In een tijd van verandering is het belangrijk dat mensen flexibel en adaptief zijn. Feedforward kan mensen helpen om te leren en te groeien, waardoor ze beter in staat zijn om met veranderingen om te gaan.

Hoe werkt feedforward in de praktijk?

Feedforward kan op verschillende manieren worden gegeven. Een veelgebruikte methode is om een gesprek te voeren met de persoon die feedforward krijgt. Tijdens dit gesprek wordt de persoon geholpen om zijn of haar doelen te formuleren en om te bepalen wat hij of zij nodig heeft om deze doelen te bereiken. De persoon die feedforward geeft, kan dan suggesties doen voor hoe de persoon zijn of haar doelen kan bereiken.

Een andere manier om feedforward te geven is door middel van een feedbackformulier. Dit formulier kan worden gebruikt om de persoon die feedforward krijgt te helpen om zijn of haar sterke en zwakke punten te identificeren. De persoon die feedforward geeft, kan dan suggesties doen voor hoe de persoon zijn of haar sterke punten verder kan ontwikkelen en zijn of haar zwakke punten kan verbeteren.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met feedforward?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat feedforward in organisaties effectief is. Ten eerste is het belangrijk om een cultuur te creëren waarin feedforward wordt gewaardeerd. Mensen moeten zich op hun gemak voelen om feedforward te geven en te ontvangen. Ten tweede is het belangrijk om feedforward op een positieve en constructieve manier te geven. Feedforward moet gericht zijn op het helpen van mensen om te groeien en te ontwikkelen. Ten slotte is het belangrijk om feedforward op een regelmatige basis te geven. Feedforward is het meest effectief als het een continu proces is.

Conclusie

Feedforward is een waardevolle tool die kan worden gebruikt om mensen te helpen om zich te ontwikkelen en om organisatieverandering te ondersteunen. Door een cultuur te creëren waarin feedforward wordt gewaardeerd en door feedforward op een positieve en constructieve manier te geven, kunnen organisaties ervoor zorgen dat feedforward effectief is.

Bronnen

  • Bono, E. (2010). The Third Metric: Redefining Success in the Twenty-First Century. New York: Basic Books.
  • Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2015). Feedforward: The Breakthrough Method for Personal and Organizational Development. New York: AMACOM.
  • Phelps, M. (2018). Feedforward: The Key to Agile Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.

 

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren. Wat is het? Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.