Sociale facilitatie

Wat is Sociale Facilitatie?

Sociale facilitatie is het fenomeen waarbij de aanwezigheid van anderen de prestaties van een individu op eenvoudige of goed geoefende taken verbetert.

Waarom is Sociale Facilitatie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het inzicht geeft in hoe de aanwezigheid van anderen werknemersprestaties kan beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Hoe werkt Sociale Facilitatie in de praktijk?

In organisaties kan sociale facilitatie worden waargenomen wanneer werknemers beter presteren in teamvergaderingen of bij groepspresentaties, vergeleken met wanneer ze alleen werken.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Sociale Facilitatie?

  • Aanmoedigen van Teamwerk: Creëer kansen voor teamwerk en samenwerking bij projecten.
  • Bewustzijn Creëren: Maak werknemers bewust van het effect van de aanwezigheid van anderen op hun prestaties.
  • Balans Tussen Individueel en Teamwerk: Zorg voor een evenwicht tussen individueel werk en teamactiviteiten.
  • Comfortabele Werkomgeving: Ontwikkel een werkomgeving waarin werknemers zich comfortabel voelen om in het bijzijn van anderen te werken.
  • Monitoring en Ondersteuning: Monitor prestaties en bied ondersteuning waar nodig om de positieve effecten van sociale facilitatie te maximaliseren.

Conclusie: Sociale facilitatie kan een krachtig middel zijn om de prestaties in teamverband te verbeteren, mits goed begrepen en toegepast.

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit het veranderproces.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.