Sociale facilitatie

Wat is Sociale Facilitatie?

Sociale facilitatie is het fenomeen waarbij de aanwezigheid van anderen de prestaties van een individu op eenvoudige of goed geoefende taken verbetert.

Waarom is Sociale Facilitatie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het inzicht geeft in hoe de aanwezigheid van anderen werknemersprestaties kan beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Hoe werkt Sociale Facilitatie in de praktijk?

In organisaties kan sociale facilitatie worden waargenomen wanneer werknemers beter presteren in teamvergaderingen of bij groepspresentaties, vergeleken met wanneer ze alleen werken.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Sociale Facilitatie?

  • Aanmoedigen van Teamwerk: Creëer kansen voor teamwerk en samenwerking bij projecten.
  • Bewustzijn Creëren: Maak werknemers bewust van het effect van de aanwezigheid van anderen op hun prestaties.
  • Balans Tussen Individueel en Teamwerk: Zorg voor een evenwicht tussen individueel werk en teamactiviteiten.
  • Comfortabele Werkomgeving: Ontwikkel een werkomgeving waarin werknemers zich comfortabel voelen om in het bijzijn van anderen te werken.
  • Monitoring en Ondersteuning: Monitor prestaties en bied ondersteuning waar nodig om de positieve effecten van sociale facilitatie te maximaliseren.

Conclusie: Sociale facilitatie kan een krachtig middel zijn om de prestaties in teamverband te verbeteren, mits goed begrepen en toegepast.

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit de verandering.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.