Besluitvaardigheid

Wat is Besluitvaardigheid?

Besluitvaardigheid is de capaciteit om snel en effectief beslissingen te nemen, vaak onder druk of zonder volledige informatie.

Waarom is Besluitvaardigheid belangrijk?

Besluitvaardigheid is belangrijk omdat het leiders en teams in staat stelt om voortvarend te handelen, wat essentieel is in snel veranderende of onzekere zakelijke omgevingen.

Hoe werkt Besluitvaardigheid in de praktijk?

In de praktijk betekent besluitvaardigheid dat een individu de beschikbare informatie beoordeelt, de mogelijke consequenties overweegt en vervolgens een vastberaden keuze maakt over de te volgen koers.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Besluitvaardigheid?

  • Train medewerkers in het maken van beslissingen onder druk.
  • Creëer een cultuur waarin beslissingen worden gesteund en niet onnodig worden bekritiseerd.
  • Geef medewerkers de autonomie om beslissingen te nemen binnen hun bevoegdheden.
  • Gebruik besluitvormingsmodellen om het proces te structureren en te versnellen.
  • Reflecteer op genomen beslissingen om te leren en toekomstige besluitvorming te verbeteren.

Conclusie: Besluitvaardigheid is essentieel voor effectief leiderschap en management, en helpt organisaties om snel en adequaat op uitdagingen te reageren.

Lezen

  • Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work, door Chip Heath en Dan Heath
  • The Art of Decision Making: How we Move from Indecision to Smart Choices, door Joseph Bikart
  • Thinking, Fast and Slow, door Daniel Kahneman

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.