Brainstormen

Wat is brainstormen?

Brainstormen is een creatieve probleemoplossingstechniek waarbij een groep mensen samenkomt om ideeën te genereren. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën te bedenken, zonder ze meteen te beoordelen. Brainstormen kan worden gebruikt om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen, om problemen op te lossen of om nieuwe strategieën te bedenken.

Waarom is brainstormen belangrijk?

Brainstormen is belangrijk in organisatieverandering en organisatieontwikkeling omdat het kan helpen om nieuwe ideeën te genereren die anders misschien niet bedacht zouden worden. Het kan ook helpen om mensen te betrekken bij het veranderingsproces en om draagvlak te creëren voor nieuwe ideeën.

Hoe werkt brainstormen in de praktijk?

Een brainstormsessie begint meestal met een korte introductie van het onderwerp waarover gebrainstormd zal worden. Vervolgens worden de deelnemers gevraagd om zo veel mogelijk ideeën te bedenken, zonder ze meteen te beoordelen. De facilitator van de sessie zorgt ervoor dat er een open en stimulerende sfeer heerst en dat iedereen zijn of haar ideeën kan delen.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met brainstormen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om brainstormen in organisaties effectief te laten verlopen:

  • Zorg voor een goede voorbereiding. Bepaal van tevoren het doel van de brainstormsessie en zorg ervoor dat de deelnemers de juiste informatie hebben.
  • Selecteer de juiste deelnemers. Zorg ervoor dat de deelnemers uit verschillende disciplines komen en dat ze verschillende perspectieven vertegenwoordigen.
  • Creëer een open en stimulerende sfeer. De facilitator van de sessie moet ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt om zijn of haar ideeën te delen.
  • Beoordeel de ideeën pas later. Het is belangrijk om in de brainstormsessie geen ideeën te beoordelen, zodat iedereen zich vrij voelt om zijn of haar ideeën te delen.

Conclusie

Brainstormen is een waardevol hulpmiddel in organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Het kan helpen om nieuwe ideeën te genereren, mensen te betrekken bij het veranderingsproces en draagvlak te creëren voor nieuwe ideeën.

Bronnen

  • Brainstorming: A Practical Guide (2023) door James Webb Young
  • The Ultimate Guide to Brainstorming (2022) door Mind Tools
  • How to Brainstorm Effectively (2021) door Harvard Business Review

 

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit de verandering.

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.