Prestatiebeoordeling

Wat is Prestatiebeoordeling?

Prestatiebeoordeling is het proces waarbij de prestaties van werknemers systematisch worden beoordeeld, meestal door hun leidinggevenden, om feedback te geven, doelen te stellen en ontwikkelingsplannen op te stellen.

Waarom is Prestatiebeoordeling belangrijk?

Het is belangrijk omdat het zorgt voor duidelijke communicatie over verwachtingen, helpt bij de identificatie van opleidings- en ontwikkelingsbehoeften en bijdraagt aan de algemene strategische doelstellingen van de organisatie.

Hoe werkt Prestatiebeoordeling in de praktijk?

In de praktijk omvat prestatiebeoordeling het vaststellen van duidelijke prestatiedoelen, het regelmatig verzamelen van prestatiegegevens en het geven van zowel positieve als constructieve feedback. Dit proces helpt werknemers hun sterke punten te begrijpen en gebieden voor verbetering te identificeren.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Prestatiebeoordeling?

  • Zorg voor duidelijke, meetbare en haalbare prestatiedoelstellingen.
  • Voer regelmatige en eerlijke prestatiebeoordelingen uit.
  • Gebruik een 360-graden feedbacksysteem voor een completer beeld.
  • Bied constructieve feedback en ontwikkelingsmogelijkheden.
  • Maak de prestatiebeoordeling een doorlopend proces in plaats van een jaarlijks evenement.

Conclusie: Een goed uitgevoerde prestatiebeoordeling is essentieel voor de ontwikkeling van werknemers en het succes van de organisatie.

Bronnen

  1. “Prestatiemanagement: nieuwe concepten rond prestatiemeting en -beoordeling” door Filip Vandendriessche en Jef Clement
  2. “Performance Management: Putting Research into Action” door James W. Smither en Manuel London
  3. “Effective Performance Appraisals” door Robert Bacal

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.