Balans

Wat is Balans?

Balans verwijst naar het vermogen om een gezonde verhouding te vinden tussen werk en privéleven, wat essentieel is voor het welzijn en de algemene tevredenheid.

Waarom is Balans belangrijk?

Het is belangrijk omdat het helpt bij het voorkomen van burn-out en stress, en het bevordert een gezonde levensstijl, wat uiteindelijk de productiviteit en het engagement van werknemers ten goede komt.

Hoe werkt Balans in de praktijk?

In de praktijk betekent balans dat werknemers voldoende tijd en ruimte hebben voor persoonlijke interesses en verplichtingen buiten hun werk, wat bijdraagt aan een hoger algemeen geluksgevoel en werkprestaties.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Balans?

  • Promoot flexibele werktijden en telewerkmogelijkheden.
  • Ondersteun medewerkers bij het stellen van grenzen tussen werk en privé.
  • Moedig het nemen van regelmatige pauzes en vakanties aan.
  • Bied welzijnsprogramma’s en activiteiten aan die een gezonde levensstijl ondersteunen.
  • Creëer een werkomgeving die het belang erkent van persoonlijk welzijn.

 

Conclusie: Het onderhouden van een goede balans tussen werk en privéleven is van vitaal belang voor zowel individuele werknemers als voor de organisatie als geheel.

Lezen

  • The Work-Life Balans Myth: Rethinking Your Optimal Balans for Success, door David J. McNeff
  • Off Balans: Getting Beyond the Work-Life Balans Myth to Personal and Professional Satisfaction, door Matthew Kelly
  • Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder, door Arianna Huffington

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.