Besluitvaardigheid

Wat is Besluitvaardigheid?

Besluitvaardigheid is de capaciteit om snel en effectief beslissingen te nemen, vaak onder druk of zonder volledige informatie.

Waarom is Besluitvaardigheid belangrijk?

Besluitvaardigheid is belangrijk omdat het leiders en teams in staat stelt om voortvarend te handelen, wat essentieel is in snel veranderende of onzekere zakelijke omgevingen.

Hoe werkt Besluitvaardigheid in de praktijk?

In de praktijk betekent besluitvaardigheid dat een individu de beschikbare informatie beoordeelt, de mogelijke consequenties overweegt en vervolgens een vastberaden keuze maakt over de te volgen koers.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Besluitvaardigheid?

  • Train medewerkers in het maken van beslissingen onder druk.
  • Creëer een cultuur waarin beslissingen worden gesteund en niet onnodig worden bekritiseerd.
  • Geef medewerkers de autonomie om beslissingen te nemen binnen hun bevoegdheden.
  • Gebruik besluitvormingsmodellen om het proces te structureren en te versnellen.
  • Reflecteer op genomen beslissingen om te leren en toekomstige besluitvorming te verbeteren.

Conclusie: Besluitvaardigheid is essentieel voor effectief leiderschap en management, en helpt organisaties om snel en adequaat op uitdagingen te reageren.

Lezen

  • Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work, door Chip Heath en Dan Heath
  • The Art of Decision Making: How we Move from Indecision to Smart Choices, door Joseph Bikart
  • Thinking, Fast and Slow, door Daniel Kahneman

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.