Betrokkenheid

Wat is Betrokkenheid?

Betrokkenheid in een organisatorische context verwijst naar de mate waarin medewerkers zich toegewijd en verbonden voelen met hun werk en de organisatie.

Waarom is Betrokkenheid belangrijk?

Betrokkenheid is belangrijk omdat hoge betrokkenheid leidt tot betere werkprestaties, lagere personeelsverloop, hogere klanttevredenheid en uiteindelijk tot een sterkere financiële prestatie van de organisatie.

Hoe werkt Betrokkenheid in de praktijk?

In de praktijk betekent betrokkenheid dat werknemers actief deelnemen aan hun werk en zich inzetten voor de doelen van de organisatie. Werknemers die betrokken zijn, nemen vaak het initiatief, delen ideeën en zoeken naar manieren om hun werk en de werkomgeving te verbeteren.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Betrokkenheid?

  • Zorg voor duidelijke communicatie over bedrijfsdoelen en de rol van werknemers daarin.
  • Bied mogelijkheden voor professionele groei en ontwikkeling.
  • Creëer een ondersteunende en positieve werkomgeving.
  • Geef medewerkers inspraak en betrek ze bij besluitvormingsprocessen.
  • Erken en waardeer de inspanningen en bijdragen van werknemers.

Conclusie: Betrokkenheid van medewerkers is een cruciaal element voor het succes en de levensvatbaarheid van een organisatie en vereist aandacht en inspanning van het management.

Lezen

  • First, Break All The Rules: What the World’s Greatest Managers Do Differently, door Marcus Buckingham en Curt Coffman
  • Employee Engagement for Everyone: 4 Keys to Happiness and Fulfillment at Work, door Kevin Kruse
  • The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need, and a Culture They Can Celebrate, door Jacob Morgan

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.