Betrokkenheid

Wat is Betrokkenheid?

Betrokkenheid in een organisatorische context verwijst naar de mate waarin medewerkers zich toegewijd en verbonden voelen met hun werk en de organisatie.

Waarom is Betrokkenheid belangrijk?

Betrokkenheid is belangrijk omdat hoge betrokkenheid leidt tot betere werkprestaties, lagere personeelsverloop, hogere klanttevredenheid en uiteindelijk tot een sterkere financiële prestatie van de organisatie.

Hoe werkt Betrokkenheid in de praktijk?

In de praktijk betekent betrokkenheid dat werknemers actief deelnemen aan hun werk en zich inzetten voor de doelen van de organisatie. Werknemers die betrokken zijn, nemen vaak het initiatief, delen ideeën en zoeken naar manieren om hun werk en de werkomgeving te verbeteren.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Betrokkenheid?

  • Zorg voor duidelijke communicatie over bedrijfsdoelen en de rol van werknemers daarin.
  • Bied mogelijkheden voor professionele groei en ontwikkeling.
  • Creëer een ondersteunende en positieve werkomgeving.
  • Geef medewerkers inspraak en betrek ze bij besluitvormingsprocessen.
  • Erken en waardeer de inspanningen en bijdragen van werknemers.

Conclusie: Betrokkenheid van medewerkers is een cruciaal element voor het succes en de levensvatbaarheid van een organisatie en vereist aandacht en inspanning van het management.

Lezen

  • First, Break All The Rules: What the World’s Greatest Managers Do Differently, door Marcus Buckingham en Curt Coffman
  • Employee Engagement for Everyone: 4 Keys to Happiness and Fulfillment at Work, door Kevin Kruse
  • The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need, and a Culture They Can Celebrate, door Jacob Morgan

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.