Betrokkenheid

Wat is Betrokkenheid?

Betrokkenheid in een organisatorische context verwijst naar de mate waarin medewerkers zich toegewijd en verbonden voelen met hun werk en de organisatie.

Waarom is Betrokkenheid belangrijk?

Betrokkenheid is belangrijk omdat hoge betrokkenheid leidt tot betere werkprestaties, lagere personeelsverloop, hogere klanttevredenheid en uiteindelijk tot een sterkere financiële prestatie van de organisatie.

Hoe werkt Betrokkenheid in de praktijk?

In de praktijk betekent betrokkenheid dat werknemers actief deelnemen aan hun werk en zich inzetten voor de doelen van de organisatie. Werknemers die betrokken zijn, nemen vaak het initiatief, delen ideeën en zoeken naar manieren om hun werk en de werkomgeving te verbeteren.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Betrokkenheid?

  • Zorg voor duidelijke communicatie over bedrijfsdoelen en de rol van werknemers daarin.
  • Bied mogelijkheden voor professionele groei en ontwikkeling.
  • Creëer een ondersteunende en positieve werkomgeving.
  • Geef medewerkers inspraak en betrek ze bij besluitvormingsprocessen.
  • Erken en waardeer de inspanningen en bijdragen van werknemers.

Conclusie: Betrokkenheid van medewerkers is een cruciaal element voor het succes en de levensvatbaarheid van een organisatie en vereist aandacht en inspanning van het management.

Lezen

  • First, Break All The Rules: What the World’s Greatest Managers Do Differently, door Marcus Buckingham en Curt Coffman
  • Employee Engagement for Everyone: 4 Keys to Happiness and Fulfillment at Work, door Kevin Kruse
  • The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need, and a Culture They Can Celebrate, door Jacob Morgan

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Hoe de samenwerking kan vastlopen. En ook weer vlot kan worden getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.