Change Blindness

Wat is change blindness?

Change blindness is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat mensen veranderingen in hun omgeving niet of nauwelijks opmerken.

Dit kan gebeuren als de verandering klein is, snel gebeurt of als de aandacht van de persoon ergens anders is gericht.

Waarom is change blindness belangrijk?

Change blindness kan een belangrijke rol spelen in organisatieverandering.

Als mensen veranderingen in hun werkomgeving niet opmerken, kunnen ze ook niet goed aan deze veranderingen aanpassen.

Dit kan leiden tot problemen met de productiviteit, de motivatie en de sfeer in de organisatie.

Hoe werkt change blindness in de praktijk?

In de praktijk kan change blindness zich op verschillende manieren manifesteren. Bijvoorbeeld:

  • Een medewerker merkt niet dat het proces waarin hij werkt is veranderd.
  • Een medewerker ziet niet dat een nieuwe collega is aangenomen.
  • Een medewerker merkt niet dat het beleid van de organisatie is gewijzigd.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met change blindness?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om change blindness te verminderen:

  • Maak veranderingen duidelijk en zichtbaar.
  • Geef mensen de tijd om aan veranderingen te wennen.
  • Leg de reden van de veranderingen uit.

Conclusie

Change blindness is een belangrijke factor die organisaties bij organisatieverandering moeten beseffen.

Door veranderingen duidelijk en zichtbaar te maken, mensen de tijd te geven om aan veranderingen te wennen en de reden van de veranderingen uit te leggen, kunnen organisaties de negatieve effecten van change blindness verminderen.

Bronnen

  • Baars, B.J. (2002). Inattentional blindness: Perception without awareness. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Simons, D.J., & Chabris, C.F. (1999). Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception, 28(10), 1059-1074.
  • Van Doorn, J., & De Jong, S. (2014). Change blindness in organizations: The role of attention and adaptation. Journal of Organizational Change Management, 27(4), 523-540.

 

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit het veranderproces.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren . Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.