Macht

Wat is macht?

Macht is de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het gedrag van anderen. Macht kan op verschillende manieren worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door middel van autoriteit, kennis, middelen of sociale relaties.

Waarom is macht belangrijk?

Macht is belangrijk in organisatieverandering en organisatieontwikkeling omdat het een rol speelt bij het beïnvloeden van gedrag en het realiseren van verandering. Macht kan gebruikt worden om mensen te motiveren om mee te werken aan verandering, om weerstand tegen verandering te overwinnen en om verandering succesvol te implementeren.

Hoe werkt macht in de praktijk?

In de praktijk kan macht op verschillende manieren worden gebruikt om organisatieverandering te bewerkstelligen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Autoriteit: Managers kunnen hun autoriteit gebruiken om medewerkers te verplichten om mee te werken aan verandering.
  • Kennis: Medewerkers met specifieke kennis of expertise kunnen hun kennis gebruiken om invloed uit te oefenen op verandering.
  • Middelen: Medewerkers met toegang tot middelen, zoals geld of informatie, kunnen hun middelen gebruiken om invloed uit te oefenen op verandering.
  • Sociale relaties: Medewerkers met sterke sociale relaties kunnen hun relaties gebruiken om invloed uit te oefenen op verandering.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met macht?

Om effectief om te gaan met macht in organisaties is het belangrijk om de volgende principes in acht te nemen:

  • Wees bewust van de verschillende vormen van macht.
  • Begrijp hoe macht in de organisatie werkt.
  • Gebruik macht op een verantwoorde manier.

Conclusie

Macht is een complex fenomeen dat een belangrijke rol speelt in organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Door bewust om te gaan met macht kunnen organisaties verandering succesvol bewerkstelligen.

Relevante literatuur

  • French, J.R.P., & Raven, B.H. (1959). The bases of social power. In D. Cartwright (Ed.), Studies in social power (pp. 150-167). University of Michigan Press.
  • Pfeffer, J. (1992). Managing with power: Politics and influence in organizations. Harvard Business Review Press.
  • Van der Pol, J. (2023). Macht in organisaties: Een handboek voor leiders en professionals. Boom uitgevers.

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Participatie in veranderprocessen, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Psychologische veiligheid en het omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren . Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.