Assertiviteit

Wat is Assertiviteit?

Assertiviteit is het vermogen om eigen meningen, wensen en grenzen op een directe, eerlijke en respectvolle manier te communiceren.

Waarom is Assertiviteit belangrijk?

Het is belangrijk omdat het bijdraagt aan effectieve communicatie, conflictoplossing, en respectvolle interpersoonlijke relaties binnen organisaties.

Hoe werkt Assertiviteit in de praktijk?

In de praktijk stelt assertiviteit individuen in staat om hun behoeften en meningen te uiten zonder anderen te kleineren of agressief te zijn, wat leidt tot een gezondere werkomgeving en betere samenwerking.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Assertiviteit?

  • Training in Communicatievaardigheden: Bied werknemers trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van assertieve communicatievaardigheden.
  • Rolmodellen en Mentoring: Gebruik rolmodellen en mentors binnen de organisatie die assertief gedrag op een positieve manier demonstreren.
  • Feedbackcultuur: Moedig een cultuur aan waarin open en eerlijke feedback wordt gegeven en ontvangen.
  • Conflicthanteringsworkshops: Organiseer workshops over effectieve conflictoplossing en het belang van assertiviteit hierin.

Conclusie: Assertiviteit is essentieel voor het bevorderen van een open en respectvolle communicatie in organisaties.

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit de verandering.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.