Associëren

Wat is Associëren?

Associëren in NLP is het proces waarbij iemand zichzelf mentaal en emotioneel in een ervaring plaatst, wat resulteert in een intensere beleving van die ervaring.

Waarom is Associëren belangrijk?

Associëren is cruciaal in organisaties omdat het helpt bij het versterken van leerervaringen en het vergroten van empathie. Het kan bijvoorbeeld leiders helpen om beter te begrijpen hoe hun acties anderen beïnvloeden, wat leidt tot effectievere communicatie en teamdynamiek.

Hoe werkt Associëren in de praktijk?

In een organisatorische setting kan een leidinggevende associatietechnieken gebruiken tijdens een training. Door medewerkers te vragen zich volledig in een rollenspel te verdiepen, ervaren ze de situatie intenser, wat leidt tot meer inzicht en betere leerresultaten.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier gebruik maken van Associëren?

  • Het creëren van levensechte scenario’s in trainingssessies.
  • Het gebruiken van associatieoefeningen om teamleden te helpen elkaar beter te begrijpen.
  • Het aanmoedigen van medewerkers om zich in de positie van de klant te verplaatsen.
  • Gebruik associatie bij probleemoplossing om verschillende perspectieven te verkennen.
  • Reflectie-oefeningen waarbij medewerkers gevraagd wordt zich te verplaatsen in verschillende rollen binnen de organisatie.

Conclusie: Associëren is een waardevolle techniek voor het verdiepen van leerprocessen en het verbeteren van empathie en begrip binnen teams.

Bronnen

  • “NLP in de Praktijk” door Guido Dik (Nederlandstalig)
  • “NLP: The Essential Guide” door Tom Hoobyar en Susan Sanders
  • “NLP at Work” door Sue Knight

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.