Burnout

Wat is Burnout?

Burnout is een staat van fysieke, emotionele en mentale uitputting veroorzaakt door langdurige stress en overbelasting, vaak in combinatie met gevoelens van overweldiging en onvermogen om aan eisen te voldoen.

Waarom is Burnout belangrijk?

Burnout is belangrijk omdat het ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid van werknemers, hun productiviteit en het algehele succes van een organisatie.

Hoe werkt Burnout in de praktijk? In de praktijk manifesteert burn-out zich door symptomen zoals vermoeidheid, cynisme, gevoelens van ineffectiviteit en een verminderde professionele efficiëntie.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Burnout?

  • Promoot een gezonde werk-privébalans en beheer de werkdruk effectief.
  • Bied ondersteunende middelen aan zoals counseling of welzijnsprogramma’s.
  • Creëer een open cultuur waarin werknemers zich comfortabel voelen om over stress te spreken.
  • Herken en reageer op vroege waarschuwingssignalen van burn-out bij werknemers.
  • Zorg voor regelmatige breaks en moedig voldoende tijd voor ontspanning aan.

Conclusie: Het aanpakken van Burnout vereist een proactieve benadering van welzijn op de werkplek en het creëren van een ondersteunende omgeving waarin werknemers kunnen floreren.

Lezen

  • Burnout: The Cost of Caring, door Christina Maslach
  • Preventing Burnout: The Key to Staying Healthy and Engaged at Work, door Beverly A. Potter
  • The Truth About Burnout: How Organizations Cause Personal Stress and What to Do About It, door Christina Maslach en Michael P. Leiter

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.