Change Blindness

Wat is change blindness?

Change blindness is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat mensen veranderingen in hun omgeving niet of nauwelijks opmerken.

Dit kan gebeuren als de verandering klein is, snel gebeurt of als de aandacht van de persoon ergens anders is gericht.

Waarom is change blindness belangrijk?

Change blindness kan een belangrijke rol spelen in organisatieverandering.

Als mensen veranderingen in hun werkomgeving niet opmerken, kunnen ze ook niet goed aan deze veranderingen aanpassen.

Dit kan leiden tot problemen met de productiviteit, de motivatie en de sfeer in de organisatie.

Hoe werkt change blindness in de praktijk?

In de praktijk kan change blindness zich op verschillende manieren manifesteren. Bijvoorbeeld:

  • Een medewerker merkt niet dat het proces waarin hij werkt is veranderd.
  • Een medewerker ziet niet dat een nieuwe collega is aangenomen.
  • Een medewerker merkt niet dat het beleid van de organisatie is gewijzigd.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met change blindness?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om change blindness te verminderen:

  • Maak veranderingen duidelijk en zichtbaar.
  • Geef mensen de tijd om aan veranderingen te wennen.
  • Leg de reden van de veranderingen uit.

Conclusie

Change blindness is een belangrijke factor die organisaties bij organisatieverandering moeten beseffen.

Door veranderingen duidelijk en zichtbaar te maken, mensen de tijd te geven om aan veranderingen te wennen en de reden van de veranderingen uit te leggen, kunnen organisaties de negatieve effecten van change blindness verminderen.

Bronnen

  • Baars, B.J. (2002). Inattentional blindness: Perception without awareness. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Simons, D.J., & Chabris, C.F. (1999). Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception, 28(10), 1059-1074.
  • Van Doorn, J., & De Jong, S. (2014). Change blindness in organizations: The role of attention and adaptation. Journal of Organizational Change Management, 27(4), 523-540.

 

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.