Change Blindness

Wat is change blindness?

Change blindness is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat mensen veranderingen in hun omgeving niet of nauwelijks opmerken.

Dit kan gebeuren als de verandering klein is, snel gebeurt of als de aandacht van de persoon ergens anders is gericht.

Waarom is change blindness belangrijk?

Change blindness kan een belangrijke rol spelen in organisatieverandering.

Als mensen veranderingen in hun werkomgeving niet opmerken, kunnen ze ook niet goed aan deze veranderingen aanpassen.

Dit kan leiden tot problemen met de productiviteit, de motivatie en de sfeer in de organisatie.

Hoe werkt change blindness in de praktijk?

In de praktijk kan change blindness zich op verschillende manieren manifesteren. Bijvoorbeeld:

  • Een medewerker merkt niet dat het proces waarin hij werkt is veranderd.
  • Een medewerker ziet niet dat een nieuwe collega is aangenomen.
  • Een medewerker merkt niet dat het beleid van de organisatie is gewijzigd.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met change blindness?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om change blindness te verminderen:

  • Maak veranderingen duidelijk en zichtbaar.
  • Geef mensen de tijd om aan veranderingen te wennen.
  • Leg de reden van de veranderingen uit.

Conclusie

Change blindness is een belangrijke factor die organisaties bij organisatieverandering moeten beseffen.

Door veranderingen duidelijk en zichtbaar te maken, mensen de tijd te geven om aan veranderingen te wennen en de reden van de veranderingen uit te leggen, kunnen organisaties de negatieve effecten van change blindness verminderen.

Bronnen

  • Baars, B.J. (2002). Inattentional blindness: Perception without awareness. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Simons, D.J., & Chabris, C.F. (1999). Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception, 28(10), 1059-1074.
  • Van Doorn, J., & De Jong, S. (2014). Change blindness in organizations: The role of attention and adaptation. Journal of Organizational Change Management, 27(4), 523-540.

 

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.