Gedragsverandering

Wat is gedragsverandering?

Gedragsverandering is het proces waarbij iemand zijn of haar gedrag aanpast aan een nieuwe situatie of behoefte.

In het kader van organisatieverandering is gedragsverandering het proces waarbij medewerkers hun gedrag aanpassen aan nieuwe organisatiedoelen, -processen of -cultuur.

Waarom is gedragsverandering belangrijk?

Gedragsverandering is belangrijk omdat het de sleutel is tot succesvolle organisatieverandering.

Als medewerkers hun gedrag niet aanpassen, zullen nieuwe organisatiedoelen, -processen of -cultuur niet succesvol worden geïmplementeerd.

Hoe werkt gedragsverandering in de praktijk?

Gedragsverandering in de praktijk verloopt in stadia:

  • Precontemplatie: In dit stadium is de persoon zich niet bewust van de noodzaak tot gedragsverandering.
  • Contemplatie: In dit stadium is de persoon zich bewust van de noodzaak tot gedragsverandering, maar heeft hij of zij nog geen concrete plannen om te veranderen.
  • Actie: In dit stadium neemt de persoon concrete stappen om zijn of haar gedrag te veranderen.
  • Behoud: In dit stadium probeert de persoon zijn of haar nieuwe gedrag vast te houden.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met gedragsverandering?

Om gedragsverandering in organisaties effectief te bewerkstelligen, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren:

  • De motivatie van de medewerkers: Medewerkers moeten gemotiveerd zijn om hun gedrag te veranderen.
  • De ondersteuning van het management: Het management moet de gedragsverandering ondersteunen en faciliteren.
  • De juiste interventies: Er moeten interventies worden ingezet die gericht zijn op het veranderen van het gedrag van de medewerkers.

Conclusie

Gedragsverandering is een complex proces dat zorgvuldig moet worden aangepakt.

Door rekening te houden met de factoren die gedragsverandering beïnvloeden, kunnen organisaties de kans op succes vergroten.

Bronnen

  • Prochaska, J. O., Norcross, J. C., & DiClemente, C. C. (2013). Changing for good: A revolutionary six-stage program for overcoming bad habits and moving your life forward. New York: HarperCollins.
  • Kotter, J. P., & Schlesinger, L. A. (2008). Leading change: Why transformation efforts fail and how to make them succeed. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • Rietdijk, M. (2009). Gedragsverandering in organisaties: Hoe het beste van mensen gedaan te krijgen. Assen: Koninklijke Van Gorcum.

 

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.