Onderstroom

Wat is de onderstroom?

De onderstroom is een verzameling van onzichtbare factoren die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties van een organisatie. Deze factoren omvatten onder meer:

  • Onbewuste emoties en gevoelens, zoals angst, onzekerheid, boosheid en frustratie.
  • Onderliggende overtuigingen en waarden, zoals de manier waarop mensen denken over hun werk, hun organisatie en zichzelf.
  • Ongeschreven regels en verwachtingen, zoals hoe mensen met elkaar omgaan, beslissingen nemen en problemen oplossen.

Waarom is de onderstroom belangrijk?

De onderstroom is belangrijk omdat deze de bovenstroom, ofwel de zichtbare aspecten van een organisatie, beïnvloedt. Als de onderstroom niet wordt meegenomen in een organisatieverandering, kan dit leiden tot weerstand, conflicten en uiteindelijk het falen van de verandering.

Hoe werkt de onderstroom in de praktijk?

De onderstroom werkt in de praktijk doordat deze onzichtbaar is, maar wel van invloed is op het gedrag van mensen. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld bewust zijn van de bovenstroom, maar onbewust nog vasthouden aan ongeschreven regels of overtuigingen die in conflict zijn met de verandering. Dit kan leiden tot weerstand, omdat mensen zich niet op hun gemak voelen bij de nieuwe situatie.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met de onderstroom?

Om effectief om te gaan met de onderstroom in organisatieverandering, is het belangrijk om deze te erkennen en te bespreken. Dit kan door middel van:

  • Open communicatie, waarbij mensen zich veilig voelen om hun emoties en gevoelens te delen.
  • Reflectie, waarbij mensen samen nadenken over de onderliggende factoren die van invloed zijn op de verandering.
  • Ontwikkeling van nieuwe vaardigheden, zoals conflicthantering en samenwerking.

Conclusie

De onderstroom is een belangrijke factor in organisatieverandering. Door de onderstroom te erkennen en te bespreken, kunnen organisaties de kans op succes van een verandering vergroten.

 

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.