Ankeren

Wat is Ankeren?

Ankeren in NLP is het proces waarbij een emotionele reactie wordt gekoppeld aan een specifieke trigger, zoals een gebaar of geluid, waardoor die emotie later weer opgeroepen kan worden door dezelfde trigger.

Waarom is Ankeren belangrijk?

Ankeren wordt gebruikt om positieve gevoelens te stimuleren en negatieve gevoelens te verminderen. Het helpt individuen om snel toegang te krijgen tot hulpbronnen zoals vertrouwen of kalmte, vooral in uitdagende situaties.

Hoe werkt Ankeren in de praktijk?

In de praktijk kan ankeren bijvoorbeeld gebruikt worden door een spreker die voor een grote groep moet spreken. Door een positief gevoel, zoals zelfvertrouwen, te ‘ankeren’ aan een fysieke handeling (bijv. knippen met de vingers), kan de spreker dit gevoel oproepen wanneer nodig.

Hoe kun je op een goede manier omgaan met Ankeren?

Om effectief gebruik te maken van ankeren, is het belangrijk om:

  1. Een duidelijke, positieve emotie te kiezen.
  2. Een unieke trigger te selecteren.
  3. De emotie en trigger te koppelen op een moment van intense beleving.
  4. Het anker regelmatig te testen en te versterken.
  5. Flexibel te blijven en het anker aan te passen indien nodig.

Conclusie: Ankeren is een krachtig NLP-instrument voor het bewust oproepen van positieve emoties en het verbeteren van persoonlijke effectiviteit.

Bronnen

  • “Het grote boek over NLP” door Lucas Derks (Nederlandstalig)
  • “NLP: The Essential Guide to Neuro-Linguistic Programming” door NLP Comprehensive
  • “Frogs into Princes: Neuro Linguistic Programming” door Richard Bandler en John Grinder

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.