Assertiviteit

Wat is Assertiviteit?

Assertiviteit is het vermogen om eigen meningen, wensen en grenzen op een directe, eerlijke en respectvolle manier te communiceren.

Waarom is Assertiviteit belangrijk?

Het is belangrijk omdat het bijdraagt aan effectieve communicatie, conflictoplossing, en respectvolle interpersoonlijke relaties binnen organisaties.

Hoe werkt Assertiviteit in de praktijk?

In de praktijk stelt assertiviteit individuen in staat om hun behoeften en meningen te uiten zonder anderen te kleineren of agressief te zijn, wat leidt tot een gezondere werkomgeving en betere samenwerking.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Assertiviteit?

  • Training in Communicatievaardigheden: Bied werknemers trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van assertieve communicatievaardigheden.
  • Rolmodellen en Mentoring: Gebruik rolmodellen en mentors binnen de organisatie die assertief gedrag op een positieve manier demonstreren.
  • Feedbackcultuur: Moedig een cultuur aan waarin open en eerlijke feedback wordt gegeven en ontvangen.
  • Conflicthanteringsworkshops: Organiseer workshops over effectieve conflictoplossing en het belang van assertiviteit hierin.

Conclusie: Assertiviteit is essentieel voor het bevorderen van een open en respectvolle communicatie in organisaties.

7 manieren waarmee we motivatie onbedoeld om zeep helpen

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Participatie in veranderprocessen, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.