Assertiviteit

Wat is Assertiviteit?

Assertiviteit is het vermogen om eigen meningen, wensen en grenzen op een directe, eerlijke en respectvolle manier te communiceren.

Waarom is Assertiviteit belangrijk?

Het is belangrijk omdat het bijdraagt aan effectieve communicatie, conflictoplossing, en respectvolle interpersoonlijke relaties binnen organisaties.

Hoe werkt Assertiviteit in de praktijk?

In de praktijk stelt assertiviteit individuen in staat om hun behoeften en meningen te uiten zonder anderen te kleineren of agressief te zijn, wat leidt tot een gezondere werkomgeving en betere samenwerking.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Assertiviteit?

  • Training in Communicatievaardigheden: Bied werknemers trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van assertieve communicatievaardigheden.
  • Rolmodellen en Mentoring: Gebruik rolmodellen en mentors binnen de organisatie die assertief gedrag op een positieve manier demonstreren.
  • Feedbackcultuur: Moedig een cultuur aan waarin open en eerlijke feedback wordt gegeven en ontvangen.
  • Conflicthanteringsworkshops: Organiseer workshops over effectieve conflictoplossing en het belang van assertiviteit hierin.

Conclusie: Assertiviteit is essentieel voor het bevorderen van een open en respectvolle communicatie in organisaties.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.