Associëren

Wat is Associëren?

Associëren in NLP is het proces waarbij iemand zichzelf mentaal en emotioneel in een ervaring plaatst, wat resulteert in een intensere beleving van die ervaring.

Waarom is Associëren belangrijk?

Associëren is cruciaal in organisaties omdat het helpt bij het versterken van leerervaringen en het vergroten van empathie. Het kan bijvoorbeeld leiders helpen om beter te begrijpen hoe hun acties anderen beïnvloeden, wat leidt tot effectievere communicatie en teamdynamiek.

Hoe werkt Associëren in de praktijk?

In een organisatorische setting kan een leidinggevende associatietechnieken gebruiken tijdens een training. Door medewerkers te vragen zich volledig in een rollenspel te verdiepen, ervaren ze de situatie intenser, wat leidt tot meer inzicht en betere leerresultaten.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier gebruik maken van Associëren?

  • Het creëren van levensechte scenario’s in trainingssessies.
  • Het gebruiken van associatieoefeningen om teamleden te helpen elkaar beter te begrijpen.
  • Het aanmoedigen van medewerkers om zich in de positie van de klant te verplaatsen.
  • Gebruik associatie bij probleemoplossing om verschillende perspectieven te verkennen.
  • Reflectie-oefeningen waarbij medewerkers gevraagd wordt zich te verplaatsen in verschillende rollen binnen de organisatie.

Conclusie: Associëren is een waardevolle techniek voor het verdiepen van leerprocessen en het verbeteren van empathie en begrip binnen teams.

Bronnen

  • “NLP in de Praktijk” door Guido Dik (Nederlandstalig)
  • “NLP: The Essential Guide” door Tom Hoobyar en Susan Sanders
  • “NLP at Work” door Sue Knight

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.