Brainstormen

Wat is brainstormen?

Brainstormen is een creatieve probleemoplossingstechniek waarbij een groep mensen samenkomt om ideeën te genereren. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën te bedenken, zonder ze meteen te beoordelen. Brainstormen kan worden gebruikt om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen, om problemen op te lossen of om nieuwe strategieën te bedenken.

Waarom is brainstormen belangrijk?

Brainstormen is belangrijk in organisatieverandering en organisatieontwikkeling omdat het kan helpen om nieuwe ideeën te genereren die anders misschien niet bedacht zouden worden. Het kan ook helpen om mensen te betrekken bij het veranderingsproces en om draagvlak te creëren voor nieuwe ideeën.

Hoe werkt brainstormen in de praktijk?

Een brainstormsessie begint meestal met een korte introductie van het onderwerp waarover gebrainstormd zal worden. Vervolgens worden de deelnemers gevraagd om zo veel mogelijk ideeën te bedenken, zonder ze meteen te beoordelen. De facilitator van de sessie zorgt ervoor dat er een open en stimulerende sfeer heerst en dat iedereen zijn of haar ideeën kan delen.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met brainstormen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om brainstormen in organisaties effectief te laten verlopen:

  • Zorg voor een goede voorbereiding. Bepaal van tevoren het doel van de brainstormsessie en zorg ervoor dat de deelnemers de juiste informatie hebben.
  • Selecteer de juiste deelnemers. Zorg ervoor dat de deelnemers uit verschillende disciplines komen en dat ze verschillende perspectieven vertegenwoordigen.
  • Creëer een open en stimulerende sfeer. De facilitator van de sessie moet ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt om zijn of haar ideeën te delen.
  • Beoordeel de ideeën pas later. Het is belangrijk om in de brainstormsessie geen ideeën te beoordelen, zodat iedereen zich vrij voelt om zijn of haar ideeën te delen.

Conclusie

Brainstormen is een waardevol hulpmiddel in organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Het kan helpen om nieuwe ideeën te genereren, mensen te betrekken bij het veranderingsproces en draagvlak te creëren voor nieuwe ideeën.

Bronnen

  • Brainstorming: A Practical Guide (2023) door James Webb Young
  • The Ultimate Guide to Brainstorming (2022) door Mind Tools
  • How to Brainstorm Effectively (2021) door Harvard Business Review

 

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Hoe kan ik mijn stevigheid vergroten?

Ontdek hoe jij meer impact hebt door je steviger neer te zetten! Ja, ook dit is goed aan te leren. Enkele concrete handvatten!

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.