Burnout

Wat is Burnout?

Burnout is een staat van fysieke, emotionele en mentale uitputting veroorzaakt door langdurige stress en overbelasting, vaak in combinatie met gevoelens van overweldiging en onvermogen om aan eisen te voldoen.

Waarom is Burnout belangrijk?

Burnout is belangrijk omdat het ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid van werknemers, hun productiviteit en het algehele succes van een organisatie.

Hoe werkt Burnout in de praktijk? In de praktijk manifesteert burn-out zich door symptomen zoals vermoeidheid, cynisme, gevoelens van ineffectiviteit en een verminderde professionele efficiëntie.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Burnout?

  • Promoot een gezonde werk-privébalans en beheer de werkdruk effectief.
  • Bied ondersteunende middelen aan zoals counseling of welzijnsprogramma’s.
  • Creëer een open cultuur waarin werknemers zich comfortabel voelen om over stress te spreken.
  • Herken en reageer op vroege waarschuwingssignalen van burn-out bij werknemers.
  • Zorg voor regelmatige breaks en moedig voldoende tijd voor ontspanning aan.

Conclusie: Het aanpakken van Burnout vereist een proactieve benadering van welzijn op de werkplek en het creëren van een ondersteunende omgeving waarin werknemers kunnen floreren.

Lezen

  • Burnout: The Cost of Caring, door Christina Maslach
  • Preventing Burnout: The Key to Staying Healthy and Engaged at Work, door Beverly A. Potter
  • The Truth About Burnout: How Organizations Cause Personal Stress and What to Do About It, door Christina Maslach en Michael P. Leiter

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Psychologische veiligheid en het omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Participatie in veranderprocessen, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.