Empathie

Wat is Empathie?

Empathie is het vermogen om de emoties van anderen te begrijpen en te delen, en je in te leven in hun situatie.

Waarom is Empathie belangrijk?

Het is cruciaal voor het opbouwen van sterke relaties, effectieve communicatie en het bevorderen van een ondersteunende werkomgeving.

Hoe werkt Empathie in de praktijk?

Empathie in organisaties uit zich in leiders en collega’s die luisteren, begrip tonen en reageren op de emotionele behoeften van anderen, wat leidt tot een verhoogd moreel en werktevredenheid.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Empathie?

  • Training in Emotionele Intelligentie: Bied trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van emotionele intelligentie en empathie.
  • Luistersessies: Organiseer regelmatige bijeenkomsten waar werknemers hun zorgen en ervaringen kunnen delen.
  • Mentale Gezondheidsondersteuning: Bied ondersteuning en middelen aan voor mentale gezondheid en welzijn.
  • Voorbeeldgedrag van Leiders: Moedig leiders aan om empathie en begrip in hun interacties te tonen.

Conclusie: Empathie is een sleutelcomponent voor het creëren van een samenhangende en ondersteunende werkomgeving.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren . Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.