Empathie

Wat is Empathie?

Empathie is het vermogen om de emoties van anderen te begrijpen en te delen, en je in te leven in hun situatie.

Waarom is Empathie belangrijk?

Het is cruciaal voor het opbouwen van sterke relaties, effectieve communicatie en het bevorderen van een ondersteunende werkomgeving.

Hoe werkt Empathie in de praktijk?

Empathie in organisaties uit zich in leiders en collega’s die luisteren, begrip tonen en reageren op de emotionele behoeften van anderen, wat leidt tot een verhoogd moreel en werktevredenheid.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Empathie?

  • Training in Emotionele Intelligentie: Bied trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van emotionele intelligentie en empathie.
  • Luistersessies: Organiseer regelmatige bijeenkomsten waar werknemers hun zorgen en ervaringen kunnen delen.
  • Mentale Gezondheidsondersteuning: Bied ondersteuning en middelen aan voor mentale gezondheid en welzijn.
  • Voorbeeldgedrag van Leiders: Moedig leiders aan om empathie en begrip in hun interacties te tonen.

Conclusie: Empathie is een sleutelcomponent voor het creëren van een samenhangende en ondersteunende werkomgeving.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

7 manieren waarmee we motivatie onbedoeld om zeep helpen

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.