Groupthink

Wat is groupthink?

Groupthink is een fenomeen dat zich voordoet wanneer een groepsdynamiek de kritische evaluatie van ideeën of alternatieven belemmert. Dit kan leiden tot slechte beslissingen, omdat groepsleden hun eigen mening onderdrukken om harmonie en consensus te behouden.

Waarom is groupthink belangrijk?

Groupthink kan een serieus probleem zijn voor organisaties, met name in tijden van verandering. Wanneer Groupthink optreedt, is de kans groter dat organisaties onrealistische of onhaalbare doelen stellen, of dat ze belangrijke risico’s negeren.

Hoe werkt groupthink in de praktijk?

Groupthink kan zich op verschillende manieren manifesteren. Enkele veelvoorkomende symptomen zijn:

  • Het vermijden van kritiek: Groepsleden zijn bang om kritiek te geven op de groepsbeslissingen, uit angst voor afwijzing of conflict.
  • De neiging om consensus te zoeken: Groepsleden zijn meer bezig met het bereiken van consensus dan met het kritisch evalueren van ideeën.
  • De neiging om informatie te verdraaien: Groepsleden interpreteren informatie selectief om hun eigen overtuigingen te ondersteunen.

Hoe kun je effectief omgaan met groupthink?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om groupthink te voorkomen of te verminderen. Enkele tips zijn:

  • Bevorder diversiteit: Een diverse groep met verschillende perspectieven is minder vatbaar voor groupthink.
  • Stimuleer kritisch denken: Groepsleden moeten zich bewust zijn van de mogelijke effecten van groupthink en moeten aangemoedigd worden om kritisch na te denken over ideeën.
  • Creëer een veilige omgeving: Groepsleden moeten zich veilig voelen om kritiek te geven op de groepsbeslissingen.

Conclusie

Groupthink is een veelvoorkomend fenomeen dat een serieus probleem kan zijn voor organisaties. Door bewustzijn en preventieve maatregelen kunnen organisaties de risico’s van groupthink verminderen en betere beslissingen nemen.

Bronnen

  • Janis, I. L. (1972). Victims of groupthink: A psychological study of foreign-policy decisions and fiascoes. Boston: Houghton Mifflin.
  • Van Marrewijk, A. (2022). Leiderschap en organisatieverandering: Een praktijkgerichte benadering. Amsterdam: Boom uitgevers.
  • Vroom, V. H., & Yetton, P. W. (1973). Leadership and decision-making. New York: Wiley.

 

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit het veranderproces.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.