Onderstroom

Wat is de onderstroom?

De onderstroom is een verzameling van onzichtbare factoren die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties van een organisatie. Deze factoren omvatten onder meer:

  • Onbewuste emoties en gevoelens, zoals angst, onzekerheid, boosheid en frustratie.
  • Onderliggende overtuigingen en waarden, zoals de manier waarop mensen denken over hun werk, hun organisatie en zichzelf.
  • Ongeschreven regels en verwachtingen, zoals hoe mensen met elkaar omgaan, beslissingen nemen en problemen oplossen.

Waarom is de onderstroom belangrijk?

De onderstroom is belangrijk omdat deze de bovenstroom, ofwel de zichtbare aspecten van een organisatie, beïnvloedt. Als de onderstroom niet wordt meegenomen in een organisatieverandering, kan dit leiden tot weerstand, conflicten en uiteindelijk het falen van de verandering.

Hoe werkt de onderstroom in de praktijk?

De onderstroom werkt in de praktijk doordat deze onzichtbaar is, maar wel van invloed is op het gedrag van mensen. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld bewust zijn van de bovenstroom, maar onbewust nog vasthouden aan ongeschreven regels of overtuigingen die in conflict zijn met de verandering. Dit kan leiden tot weerstand, omdat mensen zich niet op hun gemak voelen bij de nieuwe situatie.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met de onderstroom?

Om effectief om te gaan met de onderstroom in organisatieverandering, is het belangrijk om deze te erkennen en te bespreken. Dit kan door middel van:

  • Open communicatie, waarbij mensen zich veilig voelen om hun emoties en gevoelens te delen.
  • Reflectie, waarbij mensen samen nadenken over de onderliggende factoren die van invloed zijn op de verandering.
  • Ontwikkeling van nieuwe vaardigheden, zoals conflicthantering en samenwerking.

Conclusie

De onderstroom is een belangrijke factor in organisatieverandering. Door de onderstroom te erkennen en te bespreken, kunnen organisaties de kans op succes van een verandering vergroten.

 

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.