Onderstroom

Wat is de onderstroom?

De onderstroom is een verzameling van onzichtbare factoren die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties van een organisatie. Deze factoren omvatten onder meer:

  • Onbewuste emoties en gevoelens, zoals angst, onzekerheid, boosheid en frustratie.
  • Onderliggende overtuigingen en waarden, zoals de manier waarop mensen denken over hun werk, hun organisatie en zichzelf.
  • Ongeschreven regels en verwachtingen, zoals hoe mensen met elkaar omgaan, beslissingen nemen en problemen oplossen.

Waarom is de onderstroom belangrijk?

De onderstroom is belangrijk omdat deze de bovenstroom, ofwel de zichtbare aspecten van een organisatie, beïnvloedt. Als de onderstroom niet wordt meegenomen in een organisatieverandering, kan dit leiden tot weerstand, conflicten en uiteindelijk het falen van de verandering.

Hoe werkt de onderstroom in de praktijk?

De onderstroom werkt in de praktijk doordat deze onzichtbaar is, maar wel van invloed is op het gedrag van mensen. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld bewust zijn van de bovenstroom, maar onbewust nog vasthouden aan ongeschreven regels of overtuigingen die in conflict zijn met de verandering. Dit kan leiden tot weerstand, omdat mensen zich niet op hun gemak voelen bij de nieuwe situatie.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met de onderstroom?

Om effectief om te gaan met de onderstroom in organisatieverandering, is het belangrijk om deze te erkennen en te bespreken. Dit kan door middel van:

  • Open communicatie, waarbij mensen zich veilig voelen om hun emoties en gevoelens te delen.
  • Reflectie, waarbij mensen samen nadenken over de onderliggende factoren die van invloed zijn op de verandering.
  • Ontwikkeling van nieuwe vaardigheden, zoals conflicthantering en samenwerking.

Conclusie

De onderstroom is een belangrijke factor in organisatieverandering. Door de onderstroom te erkennen en te bespreken, kunnen organisaties de kans op succes van een verandering vergroten.

 

Participatie in verandering, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.