Strategie

Wat is strategie?

Strategie is een plan om een organisatie te leiden naar een gewenste toekomst. Het is een dynamisch proces dat voortdurend wordt aangepast aan veranderende omstandigheden.

Strategie omvat de volgende elementen:

  • Visie: een beeld van de gewenste toekomst van de organisatie.
  • Missie: de reden waarom de organisatie bestaat.
  • Doelstellingen: de concrete resultaten die de organisatie wil bereiken.
  • Strategiekeuzes: de beslissingen die de organisatie neemt om de doelstellingen te bereiken.

Waarom is strategie belangrijk?

Strategie is belangrijk omdat het organisaties helpt om succesvol te zijn. Een goede strategie helpt organisaties om zich te onderscheiden van concurrenten, om nieuwe markten te betreden en om te blijven groeien.

Strategie geeft organisaties ook richting en focus, en helpt om de krachten en middelen van de organisatie optimaal te benutten.

Hoe werkt strategie in de praktijk?

De ontwikkeling en implementatie van strategie is een complex proces dat vaak door een team van managers en consultants wordt uitgevoerd.

Het proces begint met een analyse van de huidige situatie van de organisatie, gevolgd door een verkenning van de mogelijkheden voor de toekomst.

Op basis van deze analyse en verkenning wordt een strategie ontwikkeld.

De strategie wordt vervolgens geïmplementeerd door middel van een reeks veranderingen in de organisatie, zoals nieuwe producten of diensten, nieuwe markten, nieuwe processen of nieuwe organisatiestructuren.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met strategie?

Er zijn een aantal factoren die van belang zijn voor een effectieve omgang met strategie in organisaties. Deze factoren zijn:

  • Leidinggevende betrokkenheid: strategie is een top-down proces, maar het is belangrijk dat alle medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling en implementatie van strategie.
  • Communicatie: strategie moet duidelijk en begrijpelijk worden gecommuniceerd aan alle medewerkers.
  • Participatie: medewerkers moeten de kans krijgen om input te geven over de strategie.
  • Organisatiecultuur: een cultuur van leren en veranderen is noodzakelijk voor een succesvolle implementatie van strategie.

Conclusie

Strategie is een belangrijk instrument voor organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Een goede strategie kan organisaties helpen om succesvol te zijn in een veranderende wereld.

Bronnen

  • Mintzberg, H., & Lampel, J. (2006). Strategy safari: A guided tour through the wilds of strategic management. New York: Free Press.
  • Porter, M. E. (1996). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.
  • Van Dijk, N. M. H. (2006). Een methodische strategie van organisatieverandering. Deventer: Kluwer.

 

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren . Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Hoe je creatieve brein jouw toekomst bepaalt

In een wereld die verandert wordt onze creativiteit steeds belangrijker. Ontdek hier hoe je rechterbrein verschil maakt in jouw organisatie.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.