Emotionele Inteliigentie

Wat is Emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie is het vermogen om eigen emoties en die van anderen te herkennen, te begrijpen, te beïnvloeden en te beheren.

Waarom is Emotionele intelligentie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het een sleutelrol speelt in hoe we communiceren, conflicten oplossen en relaties opbouwen, zowel professioneel als persoonlijk. Emotionele intelligentie is cruciaal voor leiderschap, teamwork en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe werkt Emotionele intelligentie in de praktijk?

In de praktijk helpt emotionele intelligentie bij het navigeren in sociale complexiteiten, het effectief communiceren met collega’s, en het empathisch reageren op de behoeften van anderen. Bijvoorbeeld, een manager met hoge emotionele intelligentie kan beter conflicten in het team beheren en een positieve werksfeer bevorderen.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Emotionele intelligentie?

  • Bied training en ontwikkelingsprogramma’s aan die gericht zijn op het verhogen van emotionele intelligentie.
  • Moedig open en empathische communicatie aan in de werkomgeving.
  • Gebruik emotionele intelligentie als een factor bij het aannemen en beoordelen van leiderschapsrollen.
  • Creëer mogelijkheden voor werknemers om hun emotionele intelligentie door ervaring te ontwikkelen.
  • Geef het goede voorbeeld: leiders moeten laten zien hoe emotionele intelligentie in de praktijk werkt.

Conclusie: Emotionele intelligentie is een essentiële vaardigheid voor effectieve interpersoonlijke interacties en succes in het professionele leven.

Bronnen

  • “Emotionele intelligentie” door Daniel Goleman
  • “The Emotionally Intelligent Workplace” door Cary Cherniss en Daniel Goleman
  • “Handbook of Emotional Intelligence” door Reuven Bar-On en James D.A. Parker

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Wat voor verandertype ben jij? Test jouw voorkeuren.

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. Welke voorkeuren heb jij in het helpen veranderen van anderen? Test jezelf!

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.