Emotionele Inteliigentie

Wat is Emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie is het vermogen om eigen emoties en die van anderen te herkennen, te begrijpen, te beïnvloeden en te beheren.

Waarom is Emotionele intelligentie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het een sleutelrol speelt in hoe we communiceren, conflicten oplossen en relaties opbouwen, zowel professioneel als persoonlijk. Emotionele intelligentie is cruciaal voor leiderschap, teamwork en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe werkt Emotionele intelligentie in de praktijk?

In de praktijk helpt emotionele intelligentie bij het navigeren in sociale complexiteiten, het effectief communiceren met collega’s, en het empathisch reageren op de behoeften van anderen. Bijvoorbeeld, een manager met hoge emotionele intelligentie kan beter conflicten in het team beheren en een positieve werksfeer bevorderen.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Emotionele intelligentie?

  • Bied training en ontwikkelingsprogramma’s aan die gericht zijn op het verhogen van emotionele intelligentie.
  • Moedig open en empathische communicatie aan in de werkomgeving.
  • Gebruik emotionele intelligentie als een factor bij het aannemen en beoordelen van leiderschapsrollen.
  • Creëer mogelijkheden voor werknemers om hun emotionele intelligentie door ervaring te ontwikkelen.
  • Geef het goede voorbeeld: leiders moeten laten zien hoe emotionele intelligentie in de praktijk werkt.

Conclusie: Emotionele intelligentie is een essentiële vaardigheid voor effectieve interpersoonlijke interacties en succes in het professionele leven.

Bronnen

  • “Emotionele intelligentie” door Daniel Goleman
  • “The Emotionally Intelligent Workplace” door Cary Cherniss en Daniel Goleman
  • “Handbook of Emotional Intelligence” door Reuven Bar-On en James D.A. Parker

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Hoe stop ik een ‘ja-maar’ excuus?

Het woordje MAAR lijkt een onstuitbare opmars te maken. Hoe kun je elegant omgaan met deze ‘weerstand’? En hoe breng je iemand op een ander idee?

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

7 handvatten om vertrouwen te herstellen

Vertrouwen is de turbo charger in de onderlinge samenwerking. 7 handvatten en tips om geknakt vertrouwen te herstellen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.