Emotionele Inteliigentie

Wat is Emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie is het vermogen om eigen emoties en die van anderen te herkennen, te begrijpen, te beïnvloeden en te beheren.

Waarom is Emotionele intelligentie belangrijk?

Het is belangrijk omdat het een sleutelrol speelt in hoe we communiceren, conflicten oplossen en relaties opbouwen, zowel professioneel als persoonlijk. Emotionele intelligentie is cruciaal voor leiderschap, teamwork en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe werkt Emotionele intelligentie in de praktijk?

In de praktijk helpt emotionele intelligentie bij het navigeren in sociale complexiteiten, het effectief communiceren met collega’s, en het empathisch reageren op de behoeften van anderen. Bijvoorbeeld, een manager met hoge emotionele intelligentie kan beter conflicten in het team beheren en een positieve werksfeer bevorderen.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Emotionele intelligentie?

  • Bied training en ontwikkelingsprogramma’s aan die gericht zijn op het verhogen van emotionele intelligentie.
  • Moedig open en empathische communicatie aan in de werkomgeving.
  • Gebruik emotionele intelligentie als een factor bij het aannemen en beoordelen van leiderschapsrollen.
  • Creëer mogelijkheden voor werknemers om hun emotionele intelligentie door ervaring te ontwikkelen.
  • Geef het goede voorbeeld: leiders moeten laten zien hoe emotionele intelligentie in de praktijk werkt.

Conclusie: Emotionele intelligentie is een essentiële vaardigheid voor effectieve interpersoonlijke interacties en succes in het professionele leven.

Bronnen

  • “Emotionele intelligentie” door Daniel Goleman
  • “The Emotionally Intelligent Workplace” door Cary Cherniss en Daniel Goleman
  • “Handbook of Emotional Intelligence” door Reuven Bar-On en James D.A. Parker

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

De Psychologie van Veranderen, zicht krijgen op de onderstroom

Veranderen in organisaties is listig en lastig tegelijk. Ontdek de essenties en wetmatigheden van de Psychologie van Veranderen. En voorkom dat de energie weglekt uit de verandering.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Hoe de samenwerking kan vastlopen; en weer vlot wordt getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.