Empathie

Wat is Empathie?

Empathie is het vermogen om de emoties van anderen te begrijpen en te delen, en je in te leven in hun situatie.

Waarom is Empathie belangrijk?

Het is cruciaal voor het opbouwen van sterke relaties, effectieve communicatie en het bevorderen van een ondersteunende werkomgeving.

Hoe werkt Empathie in de praktijk?

Empathie in organisaties uit zich in leiders en collega’s die luisteren, begrip tonen en reageren op de emotionele behoeften van anderen, wat leidt tot een verhoogd moreel en werktevredenheid.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Empathie?

  • Training in Emotionele Intelligentie: Bied trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van emotionele intelligentie en empathie.
  • Luistersessies: Organiseer regelmatige bijeenkomsten waar werknemers hun zorgen en ervaringen kunnen delen.
  • Mentale Gezondheidsondersteuning: Bied ondersteuning en middelen aan voor mentale gezondheid en welzijn.
  • Voorbeeldgedrag van Leiders: Moedig leiders aan om empathie en begrip in hun interacties te tonen.

Conclusie: Empathie is een sleutelcomponent voor het creëren van een samenhangende en ondersteunende werkomgeving.

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Waarom niemand meer luistert. En wat eraan te doen.

We zijn verleerd om vruchtbaar van visie te verschillen. Want we luisteren niet meer. Gelukkig kan het anders. Ontdek hier hoe.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Hoe stel ik doelen die ik kan waarmaken?

Ooit wel eens een doel niet bereikt? Leer deze NLP techniek gebruiken om jouw doelen uit te lijnen: de logische niveau’s van Robert Dilts.

Psychologische veiligheid en omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.