Empathie

Wat is Empathie?

Empathie is het vermogen om de emoties van anderen te begrijpen en te delen, en je in te leven in hun situatie.

Waarom is Empathie belangrijk?

Het is cruciaal voor het opbouwen van sterke relaties, effectieve communicatie en het bevorderen van een ondersteunende werkomgeving.

Hoe werkt Empathie in de praktijk?

Empathie in organisaties uit zich in leiders en collega’s die luisteren, begrip tonen en reageren op de emotionele behoeften van anderen, wat leidt tot een verhoogd moreel en werktevredenheid.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Empathie?

  • Training in Emotionele Intelligentie: Bied trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van emotionele intelligentie en empathie.
  • Luistersessies: Organiseer regelmatige bijeenkomsten waar werknemers hun zorgen en ervaringen kunnen delen.
  • Mentale Gezondheidsondersteuning: Bied ondersteuning en middelen aan voor mentale gezondheid en welzijn.
  • Voorbeeldgedrag van Leiders: Moedig leiders aan om empathie en begrip in hun interacties te tonen.

Conclusie: Empathie is een sleutelcomponent voor het creëren van een samenhangende en ondersteunende werkomgeving.

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Als de leider het ook niet meer weet

Moet je als leider altijd weten wat het concrete resultaat is van de verandering? Het antwoord op deze vraag ontdek je hier.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

De Kracht van Kwetsbaarheid in Leiderschap

We zijn wel klaar met dominante, autoritaire leiders. Succesvol veranderen vraagt om nieuw leiderschap. Gezocht: Kwetsbare Leiders!

We weten vaak wel wat te doen, maar doen niet wat we weten

WETEN wat er anders moet, is zelden genoeg, bij veranderen. Drie andere ingrediënten zijn onmisbaar om de verandercirkel rond te maken.

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

Human skills als troef in het AI tijdperk

Hoe gaan we in de toekomst AI nog verslaan? Dat gaat leiders, adviseurs, trainers en coaches alleen nog lukken met onze human skills.

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.