Fundamentele Attributiefout

Wat is de fundamentele attributiefout?

De fundamentele attributiefout is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat we het gedrag van anderen vaak verkeerd interpreteren.

We zijn geneigd om het gedrag van anderen toe te schrijven aan hun persoonlijkheid, terwijl het in werkelijkheid vaak te wijten is aan de situatie waarin ze zich bevinden.

Waarom is de fundamentele attributiefout belangrijk?

De fundamentele attributiefout kan een belangrijke rol spelen in organisatieverandering. Als we het gedrag van anderen verkeerd interpreteren, kunnen we verkeerde beslissingen nemen over hoe we met hen omgaan.

Dit kan leiden tot conflicten, weerstand tegen verandering en zelfs mislukking van de veranderingsinitiatieven.

Hoe werkt de fundamentele attributiefout in de praktijk?

Een voorbeeld van de fundamentele attributiefout in de praktijk is een situatie waarin een medewerker zich slecht gedraagt tijdens een vergadering.

We zijn geneigd om dit gedrag toe te schrijven aan zijn persoonlijkheid, bijvoorbeeld aan het feit dat hij een slechte medewerker is of dat hij geen respect heeft voor zijn collega’s.

In werkelijkheid kan het gedrag van de medewerker echter te wijten zijn aan de situatie waarin hij zich bevindt.

Misschien is hij gestrest, heeft hij een slechte nacht gehad of is hij niet op de hoogte van de agenda van de vergadering.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met de fundamentele attributiefout?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om in organisaties effectief om te gaan met de fundamentele attributiefout.

  • Wees je bewust van de fout. Het eerste is om je bewust te zijn van de fundamentele attributiefout. Als je weet dat je deze fout kunt maken, ben je al een stap verder.
  • Probeer meer informatie te verzamelen. Als je meer informatie hebt over de situatie waarin iemand zich bevindt, kun je beter begrijpen waarom hij zich op een bepaalde manier gedraagt.
  • Wees open-minded. Probeer niet te snel conclusies te trekken over het gedrag van anderen. Wees open-minded voor andere mogelijke verklaringen.

Conclusie

De fundamentele attributiefout is een belangrijke factor die kan bijdragen aan het succes of falen van organisatieverandering.

Door je bewust te zijn van deze fout en door er rekening mee te houden bij het omgaan met anderen, kun je de kans op succes vergroten.

Bronnen

  • Kelley, H. H. (1973). Causal schemata and the attribution process. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 6, pp. 192-238). New York: Academic Press.
  • Ross, L. (1977). The intuitive psychologist and his shortcomings: Distortions in the attribution process. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 10, pp. 173-220). New York: Academic Press.
  • Van Knippenberg, D., & Van Knippenberg, B. (2005). Social identity and leadership: A social identity perspective on leadership effectiveness. In D. van Knippenberg & M. A. Hogg (Eds.), Leadership and social identity: Developing theory and research (pp. 17-50). New York: Psychology Press.

 

Hoe blijf ik kalm in stressvolle situaties?

Kalm blijven in een spanningsvolle situatie. Hoe vaak ben jij niet in de stress geschoten als het spannend werd? Ontdek hoe je de rust bewaart met deze techniek.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

Hoe kan ik effectiever communiceren?

Ontdek in dit artikel wat communicatie precies is, en hoe jij nog effectiever kunt leren communiceren!

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Psychologische veiligheid en het omgaan met bezwaren

Hoe ga jij om met weerstand en bezwaren in jouw team? En hoe doe je dit terwijl je de psychologische veiligheid in het team stimuleert?

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.