Stakeholdermanagement

Wat is stakeholdermanagement?

Stakeholdermanagement is het proces van het identificeren, analyseren en beheren van de belangen van alle betrokkenen bij een organisatieverandering of organisatieontwikkeling. Stakeholders zijn individuen of groepen die een belang hebben bij de organisatie of de verandering. Ze kunnen zowel intern als extern zijn, en hebben zowel positieve als negatieve belangen.

Waarom is stakeholdermanagement belangrijk?

Stakeholdermanagement is belangrijk omdat het een organisatie helpt om de verandering of ontwikkeling succesvol te implementeren. Door de belangen van alle stakeholders te begrijpen en te beheren, kan een organisatie ervoor zorgen dat de verandering of ontwikkeling wordt ondersteund en dat er minder weerstand is.

Hoe werkt stakeholdermanagement in de praktijk?

Stakeholdermanagement begint met het identificeren en analyseren van alle stakeholders. Hierbij wordt gekeken naar de aard van het belang dat ze hebben, de mate waarin ze invloed kunnen uitoefenen en hun houding ten opzichte van de verandering of ontwikkeling.

Nadat de stakeholders zijn geïdentificeerd en geanalyseerd, kan een organisatie beginnen met het beheren van hun belangen. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals:

  • Communicatie: stakeholders moeten goed worden geïnformeerd over de verandering of ontwikkeling.
  • Participatie: stakeholders moeten de kans krijgen om mee te praten over de verandering of ontwikkeling.
  • Overreding: stakeholders moeten worden overtuigd van de voordelen van de verandering of ontwikkeling.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met stakeholdermanagement?

Er zijn een aantal principes die kunnen helpen om effectief om te gaan met stakeholdermanagement:

  • Begin vroeg: Stakeholdermanagement moet vroeg in het proces van organisatieverandering of organisatieontwikkeling worden gestart.
  • Wees proactief: Stakeholders moeten niet worden gezien als een bedreiging, maar als een kans.
  • Wees transparant: Stakeholders moeten altijd op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de verandering of ontwikkeling.
  • Wees flexibel: De belangen van stakeholders kunnen veranderen, dus het is belangrijk om flexibel te zijn in het stakeholdermanagement.

Conclusie

Stakeholdermanagement is een essentieel onderdeel van organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Door effectief om te gaan met de belangen van alle stakeholders, kan een organisatie de kans op succes vergroten.

Relevante bronnen

  • Vangen, J., & Van der Heijden, B. (2019). Stakeholder management in practice: A guide to successful change management. London: Routledge.
  • Bryson, J. M. (2018). Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement (5th ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman.

 

7 manieren waarmee we onbedoeld motivatie ‘killen’

Motivatie en energie draaien we ongewild nog te vaak de nek om. 7 manieren waarop we dit doen, en tips om dit te voorkomen.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Hoe je wél helpt veranderen door voorbij je aannames te kijken

Dat jij gelooft dat de ander alléén wil veranderen als ie er zelf beter van wordt, is niet helpend bij veranderen. Er is altijd meer aan de hand. Ontdek hier wat.

Verslingerd aan gedoe. Hoe komen we tot betere interacties?

Hoe we het elkaar in onze organisaties lastig maken en ons gezamenlijk presteren frustreren. Hoe maken we de weg vrij voor versnelde progressie?

Verander geen cultuur! Verander gewoonten

Cultuurverandering, niet doen! Beter is focussen op verbeteren van concreet gewoontegedrag en samenwerking. Dat brengt vaak meer verandering.

Waarom empathische leiders de toekomst hebben

Empathisch leiderschap heeft de toekomst in de relatie- en verbindingsarme thuiswerk wereld. Hoe ontwikkel je empathie?

Hoe je sneller verder komt in de samenwerking met mensen

Het was in een van mijn allereerste gesprekken als jonge consultant. Ik zat in een belangrijk klantgesprek. En maakte een cruciale fout.

Voorkom die bore-out!

Voel jij je verveeld en uitgeblust op het werk? Misschien heb je een bore-out: te weinig uitdaging en voldoening. 5 tips om bore-out te voorkomen.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.