Teamwork

Wat is teamwork?

Teamwork is de samenwerking van verschillende individuen binnen een team om gezamenlijk een doel te bereiken. Het is een proces waarbij teamleden samenwerken, communiceren, elkaar ondersteunen en elkaars capaciteiten aanvullen.

Waarom is teamwork belangrijk?

Teamwork is belangrijk in organisatieverandering en organisatieontwikkeling omdat het:

  • leidt tot betere besluitvorming,
  • leidt tot meer creativiteit en innovatie,
  • leidt tot een hogere motivatie en betrokkenheid van medewerkers,
  • leidt tot een betere prestatie van het team.

Hoe werkt teamwork in de praktijk?

Teamwork in de praktijk wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder:

  • de samenstelling van het team,
  • de doelstellingen van het team,
  • de cultuur van de organisatie,
  • de leiderschapsstijl van de manager.

Een effectief team is een team waarin de teamleden elkaar goed kennen, vertrouwen en respecteren. De teamleden hebben duidelijke doelstellingen en weten wat van hen wordt verwacht. De organisatiecultuur ondersteunt samenwerking en innovatie. De manager is een coach die het team ondersteunt en faciliteert.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met teamwork?

Om effectief om te gaan met teamwork in organisaties, zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Zorg voor een goede samenstelling van het team. Zorg ervoor dat de teamleden elkaars capaciteiten aanvullen en dat er een goede balans is tussen kennis, vaardigheden en ervaring.
  • Stel duidelijke doelstellingen voor het team. De teamleden moeten weten wat er van hen wordt verwacht.
  • Creëer een cultuur die samenwerking en innovatie ondersteunt. De organisatie moet een cultuur hebben waarin samenwerking wordt gewaardeerd en waarin er ruimte is voor creativiteit en innovatie.
  • Biedt ondersteuning en coaching aan de teamleider. De teamleider is verantwoordelijk voor het succes van het team.

Conclusie

Teamwork is een belangrijk onderdeel van organisatieverandering en organisatieontwikkeling. Effectief teamwork kan leiden tot betere besluitvorming, meer creativiteit en innovatie, een hogere motivatie en betrokkenheid van medewerkers en een betere prestatie van het team.

Relevante bronnen

  • Dyer, W. G. (2009). Team building: Current issues and new directions. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Katzenbach, J. R., & Smith, D. K. (1993). The wisdom of teams: Creating the high-performance organization. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • Vroom, V. H., & Yetton, P. W. (1973). Leadership and decision-making. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.

 

 

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Dat wordt toch niks! Tips om doemdenken productief te tackelen.

Negatieve voorspellingen leggen vaak verbeterinitiatieven plat. Hoe verleg je het gesprek? En hoe krijg je weer vaart in jouw teamoverleggen?

Hoe krijg ik vaker wat ik wil?

Effectief beïnvloeden: om vaker te krijgen wat jij wenst. Leer hier een techniek om te krijgen wat jij wil, waarmee je de ander alleen maar plezier doet.

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Veranderstress, hoe kan ik er beter mee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om hiermee om te gaan, en je niet gek te laten maken. Ontdek het hier.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Stop met aanspreken!

Stop met aanspreken! Al staat het bovenaan de wensenlijstjes van organisaties. Het heeft doorgaans weinig succes. Is er iets anders aan de hand? Ontdek een andere kijk!

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Leiderschap na de pandemie

Leiderschap is voorgoed veranderd. Werken wordt na Covid niet meer hetzelfde. Welke uitdagingen liggen er voor leiders? Ontdek het hier.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.