Urgentie

Wat is urgentie?

Urgentie is het gevoel dat er iets moet gebeuren, dat er een probleem is dat moet worden opgelost. In de context van organisatieverandering is urgentie het gevoel dat er een verandering nodig is, dat de huidige situatie niet meer voldoet.

Waarom is urgentie belangrijk?

Urgentie is belangrijk omdat het mensen in beweging zet. Als mensen het gevoel hebben dat er iets moet gebeuren, zijn ze eerder bereid om hun comfortzone te verlaten en nieuwe dingen te proberen. Urgentie kan dus een belangrijke katalysator zijn voor organisatieverandering.

Hoe werkt urgentie in de praktijk?

Urgentie kan op verschillende manieren in de praktijk worden gecreëerd. Een veelgebruikte methode is om mensen te confronteren met de realiteit van de huidige situatie. Dit kan door middel van data, statistieken of verhalen. Een andere methode is om mensen te laten zien wat er kan gebeuren als er niets verandert. Dit kan door middel van scenario’s of simulaties.

Hoe kun je effectief omgaan met urgentie in organisaties?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om effectief om te gaan met urgentie in organisaties. Ten eerste is het belangrijk om de urgentie op een authentieke manier te creëren. Als mensen het gevoel hebben dat de urgentie niet echt is, zullen ze er ook niet in geloven. Ten tweede is het belangrijk om de urgentie te blijven benadrukken. Urgentie is een gevoel dat kan vervagen, dus het is belangrijk om het regelmatig onder de aandacht te brengen. Ten slotte is het belangrijk om de urgentie op een positieve manier te framen. Als mensen het gevoel hebben dat de verandering een kans is, zullen ze er eerder achter staan.

Conclusie

Urgentie is een belangrijke factor in organisatieverandering. Het kan mensen in beweging zetten en een katalysator zijn voor verandering. Om effectief om te gaan met urgentie is het belangrijk om de urgentie op een authentieke, aanhoudende en positieve manier te creëren.

Bronnen

  • Kotter, J.P. (1996). Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
  • Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage.

Omgaan met een BANI wereld

Hoe houd jij je staande in deze chaotische wereld? Na een VUCA omgeving spreken we nu steeds vaker over een BANI wereld. Lees hier meer.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Hoe kan ik vandaag mijn succes vergroten?

Hoe vergroot jij jouw succes? 7 tips om nu direct jouw persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en meer succes te behalen.

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Ankereffect, hoe benut ik dit in de onderhandeling?

Ontdek hoe jij impact en invloed hebt bij de start van je gesprek. Maak slim gebruik van het ankereffect.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Hoe de samenwerking kan vastlopen. En ook weer vlot kan worden getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Participatie in veranderprocessen, 5 valkuilen om te vermijden

Veranderen is een ingewikkeld, rommelig proces. Hoe meer betrokkenen, hoe groter de uitdaging. Welke valkuilen moet je vermijden bij actieve participatie?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.