Veranderenergie

Wat is veranderenergie?

Veranderenergie is de positieve energie die mensen in een organisatie ervaren als ze met verandering bezig zijn. Het is een combinatie van enthousiasme, motivatie, engagement en creativiteit. Veranderenergie is een belangrijke factor voor het succes van organisatieverandering.

Waarom is veranderenergie belangrijk?

Veranderen is vaak moeilijk en kostbaar. Medewerkers moeten bereid zijn om hun oude gewoontes en werkwijzen los te laten en nieuwe dingen te leren. Veranderenergie helpt medewerkers om deze uitdagingen aan te gaan.

Hoe werkt veranderenergie in de praktijk?

Veranderenergie kan op verschillende manieren in de praktijk worden gestimuleerd. Een belangrijke factor is het creëren van een gevoel van noodzaak en urgentie voor verandering. Medewerkers moeten begrijpen waarom verandering nodig is en wat de voordelen ervan zijn.

Een andere belangrijke factor is het betrekken van medewerkers bij de verandering. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze invloed hebben op het verloop van de verandering. Ze moeten zich eigenaar voelen van de verandering.

Hoe kun je in organisaties effectief omgaan met veranderenergie?

Er zijn een aantal dingen die organisaties kunnen doen om veranderenergie te stimuleren en te behouden. Enkele belangrijke tips zijn:

  • Creëer een gevoel van noodzaak en urgentie voor verandering.
  • Betrek medewerkers bij de verandering.
  • Communicatie is essentieel.
  • Wees eerlijk en transparant over de verandering.
  • Geef medewerkers voldoende tijd en ruimte om te wennen aan de verandering.

Conclusie

Veranderenergie is een belangrijke factor voor het succes van organisatieverandering. Door veranderenergie te stimuleren en te behouden, kunnen organisaties de kans op een succesvolle verandering vergroten.

Bronnen

  • Kotter, J.P. (2012). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review Press.
  • Beer, M., Eisenstat, R.A., & Spector, B. (1990). The critical path to corporate renewal. Harvard Business Review Press.
  • Wijnen, G. (2009). Organisatieverandering: een proces van leren en verandering. Boom Lemma Uitgevers.

 

Hoe kan ik mijn creativiteit stimuleren?

Creativiteit vergroten in 6 stappen! NLP technieken die ook jou creatiever maken! Creativiteit kun je ontwikkelen: en deze techniek gaat je daarbij helpen.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

5 krachtige gewoonten om te floreren in je werk

Wat kun je doen om meer uit je werk te halen? Met welk gewoontegedrag draag jij bij aan meer plezier, voldoening en betekenis? Ontdek het hier.

Wat is Intervisie? Waarom is intervisie belangrijk?

Intervisie is een cruciale tool voor samen dieper leren. Wat is het? Hoe doe je intervisie? Met welke intervisiemethoden? Ontdek het hier.

Leren van negatieve feedback

Niemand vind kritiek leuk. Sluit jij je er ook liever voor af? Of durf je er even bij stil te staan? Hier een pleidooi voor het 2e.

Hoe voorkom ik competentie ontwaarding?

Onderhoud aan jouw competenties is van het allergrootste belang. Want ze zijn aan slijtage onderhevig. En worden letterlijk minder waard met de tijd.

Hoe weet ik dat ik ergens goed in ben?

Hoe kan het toch dat anderen zo zelfverzekerd zijn ook al kunnen ze niet veel? Terwijl jij nog te vaak twijfelt aan je eigen capaciteiten. Hoe zit dat?

Broncode voor diepgaande verandering

Veranderen in organisaties is lastig. Zeker als je voorbij gaat aan de psychologie van veranderen; aan de onderstroom. Wat is de broncode van verandering?

Hoe je met meer empathie betere gesprekken voert

Ontdek hoe jij met deze verbluffend eenvoudige, maar uiterst vernuftige techniek veel betere gesprekken voert, met meer resultaat, verbinding én meer kans op verandering.

Drie manieren waarop we verandering blokkeren

Herken jij de mechanismen waarmee we organisatieverandering afremmen en tegenhouden? Over wat je hieraan kunt doen.

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.