Prestatiebeoordeling

Wat is Prestatiebeoordeling?

Prestatiebeoordeling is het proces waarbij de prestaties van werknemers systematisch worden beoordeeld, meestal door hun leidinggevenden, om feedback te geven, doelen te stellen en ontwikkelingsplannen op te stellen.

Waarom is Prestatiebeoordeling belangrijk?

Het is belangrijk omdat het zorgt voor duidelijke communicatie over verwachtingen, helpt bij de identificatie van opleidings- en ontwikkelingsbehoeften en bijdraagt aan de algemene strategische doelstellingen van de organisatie.

Hoe werkt Prestatiebeoordeling in de praktijk?

In de praktijk omvat prestatiebeoordeling het vaststellen van duidelijke prestatiedoelen, het regelmatig verzamelen van prestatiegegevens en het geven van zowel positieve als constructieve feedback. Dit proces helpt werknemers hun sterke punten te begrijpen en gebieden voor verbetering te identificeren.

Hoe kun je in organisaties op een goede manier omgaan met Prestatiebeoordeling?

  • Zorg voor duidelijke, meetbare en haalbare prestatiedoelstellingen.
  • Voer regelmatige en eerlijke prestatiebeoordelingen uit.
  • Gebruik een 360-graden feedbacksysteem voor een completer beeld.
  • Bied constructieve feedback en ontwikkelingsmogelijkheden.
  • Maak de prestatiebeoordeling een doorlopend proces in plaats van een jaarlijks evenement.

Conclusie: Een goed uitgevoerde prestatiebeoordeling is essentieel voor de ontwikkeling van werknemers en het succes van de organisatie.

Bronnen

  1. “Prestatiemanagement: nieuwe concepten rond prestatiemeting en -beoordeling” door Filip Vandendriessche en Jef Clement
  2. “Performance Management: Putting Research into Action” door James W. Smither en Manuel London
  3. “Effective Performance Appraisals” door Robert Bacal

Hoe werk je aan succesvolle verandering in teams?

Ontdek dé sleutel voor teamsucces en leren en ontwikkelen in tijden van verandering. En leer wat een team opmerkelijk helpt presteren.

Win-win-win onderhandelen in participatieprocessen

Complexe vraagstukken kraken door professionals te mobiliseren: je wint er veel mee! En hebt er een uitdaging bij! Hoe blijf je uit de argumentenpolonaize?

Hoe verbeter ik mijn relaties met anderen?

Beter communiceren en bouwen en investeren in relaties doe je door deze bijzondere manier van reageren. Verplichte kost voor iedere manager en professional!

Veranderstress, hoe help ik mijn medewerkers ermee omgaan?

We worden overladen met verandering. In de wereld, in ons werk. Tips om als leider hiermee om te gaan. Ontdek het hier.

5 verhalen voor leiders in verandering

Met welke verhalen krijgen leiders mensen mee in de transitie? En met welke vorm van storytelling kun je meer dan ooit het verschil maken?

Hoe word ik een betere middenmanager?

Effectiever als middenmanager; altijd tussen twee vuren; een lastige dynamiek. Hoe blijf je wendbaar? 7 dansregels voor midden managers.

7 manieren om een goed idee te molesteren. Welke doen jullie al?

Hoe worden goede ideeën nog te vaak gesaboteerd? Welke technieken zetten jouw collega’s hiervoor in, al dan niet bewust?

Human skills als troef in het AI tijdperk

AI verandert ons werk. Kennis is hooguit één slimme prompt van ons vandaan: alleen met onze human skills gaan we nog het verschil maken. Wat nu?

Onbenut potentieel: stap uit je teambubbel!

Veel teams maken minder waar dan in potentie aanwezig is. Vanuit onze teambubbel zien we niet wat voor de buitenstaander kraakhelder is. Hoe signaleren we onderpresteren?

Hoe de samenwerking kan vastlopen. En ook weer vlot kan worden getrokken.

Samenwerken is de grootste kracht van mensen. Maar soms gaat het hopeloos mis. Hoe voorkom je samenwerkingsgedoe? En hoe krijg je weer grip vastlopers?

Master your skill.
 Kick ass. 
Repeat.